شبکه‌ی دیدگاه: نیروهای سرنگونی‌طلب متحد شوید didgah      

صفحه‌ی نخست‌

حقوق بشر

يادداشت هفته

 پيوندها 

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۸ ژوئن ۲۰۱۷



سايت ديدگاه


اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
فیس بوک Yahoo Google Twitter Delicious دنباله بالاترین

سلفی و گروه های تندرو اسلامی در کردستان چه کسانی هستند؟
نشریه اکتبر، نشریه ارگانیک کمیته کردستان حزب حکمتیست

اکتبر

ابوبکر شریف زاده

همه کم بیش  در طی چند سال گذشته شاهد اخبار و گزارشات مبنی بر حضور و فعالیت جریانات افراطی و ضد انسانی اسلامی موسوم به سلفی وغیره  در کردستان بوده و هستیم. اعمال ضد انسانی این دار و دسته  بغایت عقب افتاده توجه بسیاری را به خود جلب کرده است .

بدون هیچ تردیدی موجودیت چنین جریانی نمی تواند ذره ای  در جهت منافع مردم و جامعه باشد . واقعیت این است که دامنه نفوذ و نوع فعالیت و اقدامات این جریانات  بدلیل حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی بسیار وسیع و خطر ناک تر از آن است که تصور می شود .

در دهه پنجاه احمد مفتی زاده بعد از مرگ عمویش به عنوان " مفتی کردستان " به جای او نشست این فرد مرتجع که چندین سال در کردستان عراق بود با شیوه فعالیت اخوان المسلمین و افکار آنها آشنایی داشت و مدتی نیز در تشکیلات حزب دمکرات کردستان ایران به فعالیت سیاسی پرداخت . در سال 1355 اقدام به تاسیس جریانی با عنوان "مکتب قرآن " نمود که یکی از اهداف آن مقابله با رشد روزافزون تفکر چپ و سوسیالیستی در میان جوانان کردستان بود .

 نخستین شعبه مکتب قرآن در شهر مریوان که در آن زمان از مهمترین مراکز نفوذ شیوخ مرتجع نقشبندی به شمار می رفت دایر گردید . که بعدها دفاتر این گروه مرتجع در شهر سنندج و برخی شهرهای دیگر نیز آغاز به کارکرد .

مکتب قرآن را می توان نخستین جریان مذهبی سازمانیافته وارتجاعی  در کردستان نامید . مفتی زاده و مکتب قرآن با جریانات سیاسی مذهبی شیعه از جمله با نهضت آزادی ارتباط داشت . در سال 1357 این جریان ارتجاعی و شخص مفتی زاده در اسلامیزه کردن اعتراضات مردم کردستان بر علیه حکومت شاه و پیوند این اعتراضات با جنبش سراسری بخش مذهبی و ارتجاعی آن (به رهبری خمینی ) تلاش های زیادی به خرج دادند که چندان هم موفق نشدند . با سقوط رژیم شاه در بهمن ماه 1357 جریان مکتب قرآن برمیزان فعالیت هایش بویژه در حوزه سیاسی افزود و مفتی زاده با استفاده از لقب مفتی اعظم که از عمویش به ارث برده بود خود را تا مقام یکی از رهبران مذهبی اهل سنت بالاکشید و قانون اساسی مبنی بر حمایت از"خود مختاری اسلامی " برای کردستان را تدوین کرد . دستاورد این تلاش و مبارزه مفتی زاده و مکتب قرآن برای مردم کردستان چیزی نبود جزترفندهای رژیم  اسلامی سرمایه داری  تازه بقدرت رسیده  به منظور سرکوب گروه ها و احزاب فعال سیاسی ، بویژه علیه احزاب وگروه های چپ درجامعه کردستان.نهایتأ رژیم چند سالی با مفتی زاده مدارا کرد و از آنها در جهت بدام انداختن و مقابله با چپ و آزادیخواهی حداکثراستفاده را برد و پس از تسلط بر اوضاع کردستان در سال 1361 مفتی زاده را دستگیر و تا سال 1371 زندانی نمود و سرانجام چند ماهی بعد از آزادی از زندان، درگذشت .

 پیروان مفتی زاده علیرغم ضربات سنگینی که بر آنان وارد آمد و با وجودی که طی سالهای بعد از دستگیری و پس از فوت مفتی زاده دچار انشعاب گردیدند تا کنون به حیات سیاسی ، مذهبی خود زیر سایه حکومت اسلامی با هر درجه از اختلاف ادامه می دهند. در حال حاظر طرفداران مفتی زاده به دو جناح " حسن امینی " حاکم شرع اهل سنت و جناح " سعدی قریشی " تقسیم شده اند. که " حسن امینی " آشکارا با نهاد های امنیتی رژیم رابطه نزدیک دارد.

جدا از این جریان ها جریان دیگری به نام جماعت دعوت و اصلاح که در واقع شعبه اخوان المسلمین در ایران است و اولین هسته و نطفه اخوان المسلمین در کردستان در سالهای 1357 و 58 توسط عده ای از طلبه هایی که در مدرسه دینی حلبجه ( کردستان عراق ) تحصیل کرده بودند در مناطق اورامان وسپس در شهر سنندج تشکیل گردید . این هسته ها در ابتدا مستقیما با تشکیلات اخوان در حلبجه ارتباط داشتند و کمک ویاری می گرفتند .

همکاری مشترک مفتی زاده و جماعت دعوت و اصلاح در بقیه ی مناطق سنی نشین در مدت کوتاهی منجر به تشکیل شورای شمس ( شورای مرکزی سنی ) ایران گردید که مفتی زاده و تنی چند از روحانیون و ناصر سبحانی رهبری این جریان را بدست گرفتند . و هدف این جریان دفاع از حقوق اهل تسنن در ایران اعلام گردید که سرانجام در سالهای پایانی دهه 60 ناصر سبحانی دستگیر و اعدام گردید . در این دوران که هاشمی رفسنجانی در قدرت بود و بنا به سیاست خارجی وی از جمله عادی کردن رابطه با عربستان سعودی و مصر از شدت تعقیب طرفداران اخوان المسلمین در ایران کاسته شد و جمعیت دعوت و اصلاح برای اولین بار امکان پیدا کردند که بطور علنی به فعالیت بپردازند . این گروه در حال حاضر به فعالیت های خود در مناطق اهل تسنن ایران ادامه میدهند که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد . و " عبدالرحمان پیرانی " رهبری آن را در دست دارد . نکته قابل توجه این است علیرغم گسترش نفوذ این جریان در بقیه مناطق سنی نشین ایران از جمله ( بلوچستان ، هرمزگان ، تالش  و ترکمن صحرا اکثر رهبری این گروه در کردستان هستند .بیشترین نفوذ جماعت دعوت و اصلاح در کردستان میان اصلاح طلبان کرد و  جوانان مذهبی و برخی از ملایان است. دامنه این نفوذ در منطقه مکریان به چشم می خورد تا جایی که در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از اعضاء شناخته شده آن به عنوان نماینده سردشت و پیرانشهر به مجلس راه یافت .

 

گروه انصارالاسلام !

سومین جریان سیاسی مذهبی در کردستان ایران گروه افراطی انصارالاسلام است که رسما خود را یک گروه سلفی – جهادی میداند . این گروه اساسا عراقی و هم اکنون همه ی رهبران اصلی آن در عراق هستند. از همان ابتدای روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی در ایران احزاب و گروه های سیاسی در کردستان عراق رابطه ای دوستانه با رژیم ایران بر قرار کردند و از این رژیم کمک های تسلیحاتی و مالی دریافت می کردند .  سپاه پاسداران علاوه بر این احزاب در صدد تشکیل گروه ها و احزاب مذهبی گوش بفرمان خود در کل عراق بر آمد . به همین منظور در سال 1984 با دور هم جمع کردن شماری از پناهندگان عراقی ساکن کردستان ایران گروهی را به عنوان " ارتباطات اسلامی " تشکیل داد همچنین در سال 1987 با دخالت و نظارت مستقیم سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران جریانی با عنوان " حرکت اسلامی عراق " تشکیل شد و گروه ارتباطات اسلامی سابق نیز به آن پیوست. حرکت اسلامی عراق از همان ابتدای تشکیل خود با بهره گیری از امکانات مالی و تسلیحاتی فراوان سپاه پاسداران و برخی محافل مرتجع منطقه صدها تن از اسلامگرایان افراطی عرب ، کرد ، و ترکمن سنی مذهب را جذب و پس از آموزش نظامی در قرارگاه های سپاه برای  جهاد علیه کفر به افغانستان در دوران نجیب الله اعزام نمود  و همچنین به عنوان " راهنما " در برخی عملیاتهای برون مرزی نیروی زمینی سپاه در کردستان عراق شرکت می کردند. که بعد از قیام مردم در عراق در 1991 و خارج شدن منطقه از زیر سلطه حکومت صدام حرکت اسلامی نیروهای مسلح و آموزش دیده خود را به داخل کردستان عراق انتقال داد و بر شدت فعالیت هایش افزود که در مدت چندین سال فعالیت به سومین حزب پر نفوذ در کردستان عراق در کنار اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق تبدیل شد.  اما وجود حرکت اسلامی برای دو حزب اصلی کردستان عراق قابل تحمل نبود و از طرف دیگر سلطه جناح رفسنجانی ( از طریق وزارت اطلاعات ) بر حرکت اسلامی برای فرمانده هان سپاه امر خوشایندی نبود که در نتیجه بنا به توضیحاتی که داده شد در رقابت بین سپاه و وزارت اطلاعات زمینه ی انشعابات پی در پی فراهم شد و سپاه بنا بر ماهیت خود با تمام توان در صدد جذب و کنترل جناح های افراطی تر حرکت اسلامی که بیشتر از جوانان تندر و کم سواد بودند برآمد، همچنین بمنظور تقویت آنها افراد افراطی و آموزش دیده و با تجربه ایی چون  ملا کریکار، ایوب افغانی ،حسن صوفی ، عمربازیانی ، ابوعبدالله شافعی  و افرادی از این دست را که از هر لحاظ در " جهاد افغانستان " تجربه آموخته و آبدیده شده اند را تشویق به بازگشت به کردستان عراق و پیوستن به حرکت اسلامی نمود .  درطی مدت کوتاهی جوانان افراطی و جناح های تندرو حرکت اسلامی را دور خود جمع و آنها را سازماندهی کردند. سرانجام در سال 1996 بخشی از آن به رهبری حسن صوفی نام گروه جهاد " حماس " را بر خود نهادند که با کشته شدن صوفی در سال 1999 این گروه از هم پاشید . و در سال 1997 یکی ازخطر ناکترین  رهبران جهادی به نام " تحسین ملا علی عبدالعزیز " کوچکترین فرزند رهبر وقت حرکت اسلامی همراه عده ی دیگری از طریق خاک ایران به افغانستان رفتند و پس از دیدار با " عبدالجلیل مولوی " وزیر دفاع طالبان به کردستان عراق بر گشت که تحسین ملا علی و همراهانش در مرز ایران مورد استقبال رسمی سپاه پاسداران قرار گرفتند و راهی عراق شدند . این شخص بعد از چند ماه شهرک " طویله " و روستا های اطراف را به تصرف خود در آورد و امارت کردستان را اعلام نمود . این نهاد به سبک طالبان با خشونت تمام اجرای احکام شرعی را در دستور کار خود قرار داد که از آن تاریخ به بعد شهرک طویله " مدینه " افراطی ها نام گرفت و تا سال 2003 به حیات خود ادامه داد. این جریان علیرغم دریافت کمک های فراوان مالی و تسلیحاتی از سپاه با برخی از کشورهای مرتجع منطقه از جمله عربستان سعودی ، پاکستان و طالبان رابطه دوستانه بر قرار کرده بود و حتی سازمانهای جاسوسی غربی ( آمریکایی و اروپای ) با تحسین ملا علی دیدار نمودند . در سال 2001 گروه دیگری از اعضاء افراطی حرکت اسلامی به رهبری ابو عبدالله شافعی از این گروه انشعاب کرد و نام جهاد جندالله را برگزید . که در بیاره در مرز ایران و عراق مستقر شدند . در همان سال گروه دیگری به رهبری ملا کریکار از حرکت اسلامی جدا شد گروه ملا کریکار در تاریخ 11 / 12/ 2001 با گروه جندالاسلام به هم پیوستند و گروه انصارالاسلام را تشکیل دادند که ملا کریکار به رهبری آن انتخاب شد . و ده ها تن از اعضاء جهادی حزب الله کردستان ترکیه بعد از بازگشت از افغانستان در این منطقه پناه می گیرند . که با آغاز حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور در سال 2003 منطقه تحت نفوذ انصارالاسلام ( امارت کردستان ) نیز مورد اصابت چند موشک دور برد ناوگان دریایی آمریکا قرار گرفت و اعضاء این گروه بدون آنکه کمترین مقاومتی از خود نشان دهند به ایران گریختند . با حمله آمریکا در 2003 افراد مسلح این گروه مورد استقبال سپاه پاسداران قرار می گیرد و تا قبل از این تاریخ مسئولیت ارتباط با گروه انصارالااسلام به عهده قرار گاه " رعد " که خود بخشی از قرار گاه رمضان سپاه بود قرار داشت . که بعدا ارتباط آنها به قرار گاه شهرا م فر که مرکز آن در سنندج است محول شد . بدون آنکه افراد انصارالاسلام خلع سلاح شوند توسط قرارگاه شهرام فر در اماکن و اردوگاه هایی که از پیش به همین منظور آماده گردیده بودند، در شهرهای مریوان ، سروآباد ، جوانرود و پاوه اسکان داده شدند .  رهبران  این گروه که دارای پاسپورت در کشورهای اروپایی بودند از جمله ملا کریکار و تحسین ملا علی و تعدادی دیگر از افراد جهادی اجازه داده شد تا از طریق فرودگاه مهرآباد به اروپا باز گردند . از افراد گروه انصار الاسلام آمار دقیقی در دست نیست اما عده یی از جهادی های کار آزموده کرد ایرانی و عراقی به یکی از قرارگاه های سپاه در شهر نقده انتقال داده شدند . تا زیر نظر مربیان زبده سپاه مهارتهای نظامی بیشتری را کسب کنند .

فعالیتهای انصار الااسلام در کردستان ترغیب و دعوت از کسانی که زمینه جذب را به آنها دارند  ترویج و تبلیغ و آموزش عقیده تی و نظامی ، تذکر و در موارد تهدید و ارعاب به اصطلاح گمراهان و مخالفین هر ایده مذهبی کلا زیر پا گذاشتن سنتهای عقب افتاده و رعایت نکردن پوشش و حجاب اسلامی توسط زنان آزادیخواه و برابری طلب  در جاهای که این انگل ها نفوذ دارند قوانین و مقررات کثیف خود را اجرا می کنند . که چندی پیش موارد آنرا در شهر سنندج شاهد بودیم که با عکس العمل جدی گارد آزادی روبرو شدند .

سازماندهی افراد مومن و جدی و ثابت قدم ، تشکیل هسته های مخفی عملیاتی قدرتمند و جهاد با کفار و منحرفین از طریق منبر مساجد و همسو کردن پیش نماز مسجد با خود، ترویج سلفی گری، ضدیت با هر نوع نواندیشی و مباحثی از این دست و شناسایی نمازگزاران در بین جوانان مذهبی شهری و معرفی آنان به مبلغین با تجربه وشست وشوی مغزی انها در این مرحله آنها را به قرار گاه های علنی انصار الااسلام در دزلی یا سرو آباد که هر دو در منطقه مریوان واقع است می فرستند که بعد از گذراندن دوره های عقیدتی – نظامی معمولا برای شرکت در جهاد به کردستان عراق و دیگرمناطق می فرستند . نوع آموزش این دسته های تروریستی که در تیمهای 5 تا 8 نفری سازماندهی شده اند تماما به جنگ شهری اختصاص داده شده که عبارت از بمبگذاری ، ترور ،جنگ خیابانی و جنگ خانه به خانه است که از برنامه های بسیار خطرناک جریان انصارالاسلام برای آینده جامعه حکایت دارد. فعالیت های نیمه علنی این گروه در مناطق سنی نشین ایران ، و کشورهای مسلمان منطقه و برخی کشورهای اروپایی عبارت از جمع آوری کمک مالی برای انصارالاسلام است که بنیاد بسیار شناخته شده ی صلاح الدین ایوبی یکی از آنهاست . تحسین ملا علی یکی از رهبران انصارالاسلام در حالی که تحت تعقیب آمریکاست اما آزادنه از این کشور به آن کشور سفر می کند و رابطه گرمی با مقامات امنیتی انگلیس و با خاندان قدرتمند " ترکی " در عربستان سعودی دارد . همچنین ملا کریکار امیر انصارالااسلام در مدت کمی موفق به دریافت تابعیت از نروژ گردید وبعد از پناه گرفتن افراد تحت رهبری اش در ایران در سال 2003 به راحتی سالهاست از اسلو انصارالاسلام را رهبری می کند . سپاه پاسداران و مقامت امنیتی ایران به اشکال مختلف ( چه علنی و چه مخفی ) از آنها حمایت می نمایند . اجازه می دهند که سنی گرایی افراطی ( سلفی گری ) را تبلیغ و ترویج کنند. در حالی که انصارالاسلام  شیعیان را رافضی و مذهب شیعه را" فرقه ضاله " گمراه بدتر از کفار می نامد وقتی به حاکمیت ایران می رسد قدردانی می کند ،چرا که بود و نبود چنین جریانات کثیف و ضد انسانی مشروط است به حکومتی کثیف ترازخود آنها،  ؛جمهوری اسلامی؛  و همه ی این دار و دسته ها،  ریزه خواران سفره رژیم جمهوری اسلامی هستند  همه ی اینها را پروار کرده اند تا علیه کوچکترین صدا آزادی خواهی انها را به میدان بیاورند. گروهی که بیش از همه جریانات و خطوط فکری با وهابیت و وهابیگری نزدیک و همسواست " سلفی ها " و بویژه ( سلفی های جهادی ) هستند . که همان انصارالااسلام میباشد .

مردم آزادیخواه ، زنان ، جوانان ! 

سی و دوسال حاکمیت کثیف و ضد انسانی جمهوری اسلامی که چترو حامی  تمامی انگل های منطقه بوده وهست نباید ذره ای توهم و ابهام باقی گذاشته باشد که به چنین جریانات مرتجعی اجازه  رشد و نمو داد. هر جا و هر اقدامی از آنها دیدید و شنیدید آن را طرد و منزوی کنید .اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کنید و علیه آنها بکار بگیرید در این رابطه وظیفه جوانان صد چندان سنگین است واحد های گارد آزادی را  ابزار قدرت و حاکمیت خود در اماکن و محل زیست خود بدانید چرا که هرچه گارد آزادی قدرتمندتر ، سازمانیافته تر در بطن جامعه، محله و خیابان وبا همکاری تک تک شما  زنان ، جوانان و کل مردم آزادیخواه و برابری طلب تقویت و در هم طنیده شود به همان اندازه دست و دخالت هر فرد وجریان کثیف اسلامی را از سر خود و جامعه قطع کرده اید . هر اندازه که انها را طرد وافشا به همان اندازه  خودتان قدرت خواهید گرفت و احساس آسایش و امنیت خواهید کرد . این واقعیت است، دستی از آسمان و غیب به داد ما نمی رسد . هر چه هست در گروه اتحاد و یکپارچگی خودمان است. کوچکتزین اقدام ، طرح وتوطئه جریانات کثیف و ارتجاعی مذهبی که همگی سر در آغل رژیم جمهوری اسلامی دارند و حتی بعضأ از آنها خطرناکترند.هر حرکت و اقدام انها مستقیما و بلاواسطه علیه شما و امنیت وآسایش  جامعه است، کوچک ترین اقدام آنها را  بی جواب نگذارید . بدانید که هیچ جریان مذهبی چه شیعه و چه سنی ، کرد ، عرب ، ترک ، فارس و غیره  کوچک ترین قرابتی با خواست و آزادی و امنیت شما ندارد آنها را در هر رنگ و قالبی طرد منزوی کنید . باید تک تک آنها را انگشت نما و رسوا کرد.

 

ابوبکر شریف زاده

 22 نوامبر 2011 گوتنبرگ

منبع: اکتبر شماره 79، 8 آذر 1390




نسخه‌ی چاپی  
ارسال اين مطلب به دوستان

در آرشيو سايت ديدگاه:
مطالب ديگر از
اکتبر:



در پیوند با این مطلب نظری ثبت نشده است.

 از این پس این ستون، چند روز در ماه به نشر دیدگاه «احزاب و سازمانها» اختصاص داده می شود. در این روز ها سعی خواهد شد که نقطه نظرات «رسمی» و مشخص یک سازمان/نهاد و یا تشکل سیاسی/حقوق بشری، در دیدگاه هم منتشر شود. شایان توجه اینکه منظور پخش اطلاعیه و یا گزارش کنگره ها نیست. ناگفته روشن است که «هدف» آگاهی رسانی، انتشار باور دگر اندیشان، و دیدگاه «رسمی» نهادهای سیاسی و فعال است. تاکنون چندی از نهادها به دعوتنامه دیدگاه پاسخ مثبت داده اند، و در انتظار پاسخ دیگر نهادها، احزاب و سازمانها خواهیم بود.
دیدگاه 3 مهر 1389



با درود به ملت شریف ایران

باید یکی شویم


باید یکی شویم




دیدگاه احزاب

ادامه فهرست خبرها...

   



[www.didgah.net] [email: irancrises@gmail.com] [© Didgah 1996]
بازچاپ مطالب سایت دیدگاه با ذکر منبع آزاد است.