شبکه‌ی دیدگاه: نیروهای سرنگونی‌طلب متحد شوید didgah      

صفحه‌ی نخست‌

حقوق بشر

يادداشت هفته

 پيوندها 

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸ اوت ۲۰۱۷



سايت ديدگاه


اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
فیس بوک Yahoo Google Twitter Delicious دنباله بالاترین

حکومت اسلامی ایران، از رشد آگاهی و آزادی و مبارزه زنان به وحشت افتاده است!

بهرام رحماني

حکومت اسلامی ایران مانند هم ایدئولوژی هایش چون حزب الله، داعش، القاعده، بوکوحرام، طالبان، عربستان و...، هم چنان به اجرای سیاست های ارتجاعی مذهبی و غیرانسانی و وحشیانه اش به خصوص در جهت سرکوب سیستماتیک زنان و آزادی آنان ادامه می دهد.
معاون اول رییس جمهور حکومت اسلامی ایران، روز سه‌ شنبه ۳۱ تیر ماه 1393، «سیاست‌ های کلی جمعیت» حاوی دستوراتی به وزارتخانه ‌ها برای افزایش جمعیت را ابلاغ کرد. افزایش نرخ باروری و «مدیریت» مهاجرت از جمله این دستورات است.
به گزارش پایگاه اطلاع ‌رسانی دولت اسلامی ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی، ضمن ابلاغ «سیاست ‌های کلی جمعیت»  که پیش از این توسط سیدعلی خامنه ای رهبر حکومت جهل و جنایت و ترور اسلامی ابلاغ شده، از هفت دستگاه اجرایی شامل پنج وزارتخانه خواست برنامه‌ ها و اقدامات خود را «به صورت دقیق و با زمان ‌بندی و شاخص‌ های ارزیابی» برای اجرایی کردن این سیاست‌ ها ارائه کنند.
جهانگیری، هم چنین از هفت دستگاه اجرایی شامل دو معاونت ریاست جمهوری خواست که حداكثر ظرف دو ماه برنامه تدوین ‌شده خود را برای استفاده در برنامه ششم توسعه ارائه کنند.
فرهنگ ‌سازی برای نگهداری سالمندان در خانواده از جمله دیگر وظایف این وزارتخانه تعریف شده است.
وزارت بهداشت نیز بر اساس «سیاست‌های کلی جمعیت» موظف به افزایش نرخ باروری و پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری در مردان و زنان است.
در همین راستا مجلس ایران روز سه ‌شنبه، ۳۱ تیر ماه 1393، کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» را تصویب کرد.
«سیاست‌ های کلی جمعیت» وزارت کشور ایران را به ایجاد مراكز جدید جمعیتی به‌ ویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبكه‌ های زیربنایی موظف کرده است. این وزارتخانه، هم چنین موظف است مهاجرت به داخل و خارج ایران را با سیاست‌های كلی جمعیت هماهنگ کند.
اصلاح و تكمیل آموزش‌ های عمومی درباره فرزندپروری نیز از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش است.
بنابراین، حکومت اسلامی در چارچوب و بسته بندی طرح سیاست «افزایش جمعیت»، اهداف ارتجاعی دیگری از جمله تغییر ترکیب جمعیت مردم عرب زبان منطقه و جا به جایی جمعیت را دنبال می کند.
خامنه ‌ای، در چند سال اخیر بار‌ها بر افزایش جمعیت ایران تاکید کرده است. از جمله خامنه ‌ای در اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۳ «سیاست‌ های کلی جمعیت» که حاوی دستوراتی برای افزایش جمعیت است را به روسای قوای سه‌ گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ابلاغ کرد.
معاون اول رییس جمهور حکومت اسلامی، در ابلاغیه خود از وزارت ارشاد خواست تا به «ترویج و نهادینه ‌سازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی» اقدام کند.
 
حکومتی که اکثریت جمعیت 78 میلیون جامعه ایران را به خاک سیاه نشانده و بیکاری و فقر در جامعه ما غوغا می کند اگر این جمعیت دو برابر شود چه فاجعه ای روی خواهد داد!
آسیب های اجتماعی در جامعه ایران، به طور بی سابقه و نگران کننده ای در حال افزایش است و عامل اصلی آن نیز جز حکومت اسلامی، جریان دیگری نیست. کلیه فروشی، تن فروشی، اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و غیره در جامعه ما نفس گیر شده است.
اخیرا پروفسور برومند، متخصص کلیه با اشاره به «تجارت سیاه کلیه» در ایران از «دست‌ های ناپاک قاچاقچیان» یاد می ‌کند که «به فکر رسیدن به مبالغ کلان» هستند.
پروفسور برومند، متخصص کلیه و مجاری ادراری و نخستین رییس مرکز دیالیز و پیوند در ایران، از «کار شرم آور برخی پزشکان و بیمارستان‌هایی که کلیه ایرانی‌ها را از طریق دلال‌ ها به خارجی‌ ها می ‌فروشند» ابراز تاسف کرد.
پروفسور برومند روز شنبه ۲۸ تیر -۱۹ ژوئیه 2014، به «شفا آنلاین» گفته است، ماه‌ هاست پیوند کلیه ایرانی‌ ها به بیماران خارجی از طریق دلال‌ ها و قاچاقچیان شایع شده است. او این اقدام پزشکان و همکاری بیمارستان ‌ها با آن ها را شرم ‌آور خواند.
این متخصص کلیه و مجاری ادراری بر این نظر است که در حال حاضر برخورد دولت با متخلفان پیوند اعضا از نظر قانونی به هیچ وجه کافی نیست. او خواستار جلوگیری قانونی از ایجاد هر نوع بازار سیاه در زمینه پیوند اعضا به‌ خصوص کلیه شد.
قوانین حکومت اسلامی ایران، نه تنها در رابطه با خرید و فروش اعضای بدن افراد زنده موضعی ندارد، بلکه در بسیاری مواقع کلیه فروشی توسط ارگان ها و مقامات نیز تشویق می گردد. برای نمونه، آیت الله مکارم شیرازی در این باره گفته است: «فروش اعضایی که بدل دارد مانند یکی از دو کلیه اشکالی ندارد». نوری‌ همدانی نیز گفته است: «دریافت پول در ازای بعضی از اعضا مانند کلیه مانعی ندارد.»
در چنین شرایطی، ساختمان مرکزی انجمن حمایت از بیماران کلیوی در تهران، به مرکزی برای خرید و فروش کلیه تبدیل شده است. سرتاسر دیوار خیابان ‌های منتهی به این مرکز پراست از دیوارنویسی‌ های حاوی آگهی فروش کلیه. در این آگهی‌ ها افراد با نوشتن یک شماره تلفن و گروه خونی خود از تمایل به فروش کلیه خبر می ‌دهند.
از سوی دیگر، همین مکارم شیرازی مرتجع، می‌گوید «شل گرفتن» مساله حجاب با این توجیه که همه مردم درباره آن اقناع نشده ‌اند کار اشتباهی است. مکارم شیرازی از دولت می ‌خواهد برای رعایت حجاب و افزایش جمعیت به مردم فشار بیاورد.
ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، از کسانی که درباره موضوع‌هایی مانند حجاب و افزایش جمعیت مخالف فشار آوردن بر شهروندان هستند به شدت انتقاد کرد.
خبرگزاری رسا، دوشنبه ۳۰ تیر 1391، از قول این آخوند ارشد حوزه علمیه نوشت: «این روزها عده ‌ای اصرار دارند امر به معروف و نهی از منکر را بی ‌رنگ و کم‌ رنگ کنند، تعایبر عجیبی می ‌کنند که در مساله حجاب شما مردم را اقناع کنید که حجاب خوب است، فشار نیاورید، در ‌افزایش جمعیت مردم را اقناع کرده و فشار نیاورید تا مردم قانع شده و افزایش جمعیت صورت گیرد.»
مطابق با تاکیدهای خامنه ای و توصیه ‌های کسانی مانند مکارم شیرازی، اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوم تیرماه کلیات طرحی را برای افزایش جمعیت تصویب کردند که مطابق آن برای اقدام‌ هایی نظیر سقط جنین یا عقیم‌ سازی مجازات زندان در نظر گرفته شده است.
مکارم شیرازی، هشدار داده است: «مساله بی‌ حجابی به جاهای رسوا و خطرناکی می‌ رسد، مسائل مربوط به جمعیت به جاهای خطرناک می ‌رسد و مسائل دیگر که نمی ‌خواهم عرض کنم.»
براساس آخرین داد‌ه‌ های مرکز آمار ایران، ۲۲ درصد افراد میان ۱۵ تا ۲۹ ساله در ایران بیکار هستند. از این گروه، نزدیک به ۱۸ درصد مرد و بیش از ۴۱ درصد زن هستند. بیکاری این گروه نسبت به سال‌ قبل، ۲ درصد افزایش یافته است.
سران و مقامات حکومت اسلامی ایران، در حالی که کم ترین اهمیتی به زیست و زندگی و اشتغال مردم نمی دهند بی شرمانه به افزایش جمعیت نیز اصرار می ورزند.
 
به این ترتیب، بی دلیل نیست که مقامات و سران حکومت اسلامی، آن چنان به وحشت افتاده اند که سردسته شان، یعنی سیدعلی خامنه ای، برای مقابله با زنان برابری طلب و آزادی خواه و سوسیالیست و رزمنده تاکید کرده است که باید برنامه و طرح داشته باشند تا بتوانند این جنبش را سرکوب کنند.
خامنه ‌ای، به سرکوب زنان تاکید می ورزد. او صبح شنبه ۳۰ فروردین 1393، در جریان دیدار با عده ‌ای از زنان که سایت خامنه ای آنان را «نخبه و فرهیخته» نامیده، گفت که ضروری است تا یک مرکز عالی فرا قوه‌ ای برای تدوین راه‌ بردی صحیح در قبال مساله «زن» تشکیل شود.
او لازمه دست ‌یابی به چنین راه‌ بردی را پرهیز کامل از مرجعیت دادن به تفکرات «غلط، کلیشه‌ ای و متحجر» غربی در امور زنان و تکیه بر متون و معارف ناب اسلامی دانست.
خامنه‌ ای با ذکر این ‌که «هرکس اگر مساله زن را جدا از مساله خانواده مورد بررسی قرار دهد، در فهم مساله و تشخیص علاج آن، دچار اختلال می‌ شود»، گفت: «اگر می خواهیم نگاه ما به مساله زن، سالم، منطقی، دقیق و راهگشا باشد باید از افکار غربی در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملا فاصله بگیریم.»
خامنه ای «برابری جنسی زن و مرد» را از جمله حرف‌ های کاملا غلط غرب خواند و اضافه کرد: «برابری همیشه به معنای عدالت نیست، عدالت همیشه حق است، اما برابری گاه حق است و گاه باطل.»
او هم چنین گفت: «با کدام منطق باید زنان، که خداوند آنان را از لحاظ جسمی و عاطفی برای منطقه ویژه ای از زندگی آفریده است در عرصه هایی وارد کنیم که آن ها را دچار رنج و سختی می ‌کند؟»
خامنه ‌ای با اشاره به محدودیت تحصیل زنان در برخی رشته ‌های دانشگاهی، گفت: «اگر در این مساله تفاوتی هم باشد ضدعدالت نیست چرا که نباید رشته ‌های تحصیلی و مشاغلی که متناسب با طبیعت زنان نیست به آنان تحمیل شود.»
او، هم چنین مدعی شد: «در مساله زن ما از دنیا طلب کاریم، ما مدعی دنیاییم... این ما نیستیم که باید از موضع خودمان دفاع کنیم، این فرهنگ منحط غرب است که باید از خودش دفاع کند.»
خامنه ای با جملات چندش آوری که از موضع ارتجاع و خرافات مذهبی و مردسالاری اش به زبان می آورد آزادی زنان عرب را مورد حمله قرار داده و گفته است: «زن در فرهنگ و دنیای غربی به ابتذال کشانده شده، تحقیر شده و به او اهانت شده است... زن برای این ‌که شخصیت خودش را نشان بدهد، بایستی برای مردان چشم‌ نواز باشد. این شد شخصیت برای یک زن؟ بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه ‌گری کند تا مردها خوش شان بیاید، این تعظیم زن است یا تحقیر زن؟... یکی از نشانه‌های مردسالاری غربی‌ ها همین است که زن را برای مرد می‌ خواهند، لذا می گویند زن آرایش کند تا مرد التذاذ ببرد. این مردسالاری است، این آزادی زن نیست. این در حقیقت آزادی مرد است. می ‌خواهند مرد آزاد باشد، حتی برای التذاذ بصری، لذا زن را به کشف حجاب و آرایش و تبرّج در مقابل مرد تشویق می‌ کنند.»
در سال‌ های اخیر، سیاست‌ محروم کردن دختران از تحصیل در برخی رشته ‌های دانشگاهی، کاهش سهمیه آن‌ ها در کنکور و تشدید آپارتاید جنسی را در پیش گرفته شده‌ اند.
دی ‌ماه سال گذشته، «علیرضا ‌علی‌احمدی» رییس کمیسیون تدوین «الگوی سبک زندگی اسلامی ‌ـ‌ ایرانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» در مصاحبه ‌ای، با حمله به مدرنیته و زندگی شهری، گفت که تجملات این فرهنگ باعث اسراف و تبذیر می ‌شود و در نتیجه زن و مرد هر دو مجبور می ‌شوند کار کنند.
او که سابقه تصدی مقام وزارت آموزش و پرورش حکومت اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد پیشنهاد داد که دوران تحصیل دختران به جای ۱۲ سال به ۱۰ سال کاهش یابد تا بتوانند ازدواج کنند و «کار اصلی آن‌ ها خانواده، فرزند و پرداختن به آن مسائلی باشد که روز قیامت باید به آن پاسخ‌ گو باشند.»
این عضو شورای انقلاب فرهنگی، فرهنگستان هنر حکومت اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داشتن شغل را برای زنان بدون مانع دانست اما گفت که شغل جزو اولویت‌ های زندگی ما برای خانم‌ ها نیست: «بلکه بانوان ما باید بتوانند کانون گرم خانواده را شکل دهند و فرزندی تربیت کنند که اعمالش برای پدر و مادرش باقیات الصالحات باشد و موجبات رضای الهی را فراهم کند.»
خامنه ‌ای در جلسه ‌ای که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آن حضور داشتند، «دستور جدی» برای عدم ارائه کمک مالی به روش‌ های جلوگیری از کاهش جمعیت داده است.
سال ۱۳۸۹ محمود احمدی ‌نژاد رییس دولت وقت حکومت اسلامی در گفتگویی با شبکه یک تلویزیون دولتی ایران، گفته بود ایران قابلیت جمعیتی معادل ۱۵۰ میلیون نفر را دارد و افزود که داشتن یک یا دو فرزند سیاستی غربی است. آبان ‌ماه ۱۳۹۲ نیز علی خامنه ‌ای رهبر حکومت اسلامی در پیامی که به همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» در شهر قم فرستاد، اظهار کرد: «ما دست کم گرفتیم که گفتیم 150 میلیون، بیش تر هم می شود.»
علی خامنه ‌ای، موضع‌ گیری سابق خود را مبنی بر تایید سیاست کاهش جمعیت اشتباه خوانده و گفته بود: «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می ‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد.»
در پی طرح سیاست‌ های جدید برای تشویق به افزایش جمعیت، جراحی‌ های پیش ‌گیری از بارداری از چرخه عمومی ارائه خدمات حذف شد، واحد درسی «تنظیم خانواده» در دانشگاه‌ ها که پیشنهاد شده بود با «شکوه همسرداری» جابه‌جا شود، جای خود را به واحد «ئانش خانواده» داد و سال گذشته نیز شهروندهای پایتخت شاهد بیل ‌بوردهای بحث ‌برانگیز «فرزند بیش تر، زندگی شادتر» به جای «پسر یا دختر، دو بچه کافی ست» بودند.
از سوی دیگر، به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» برای پاسخ به سئوال های علی مطهری نماینده مردم تهران و ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مورد علت برخورد نکردن وزارت کشور با ساپورت پوشان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در قانون عفاف و حجاب ۲۲ دستگاه مسئول پیگیری موضوع حجاب و مسایل فرهنگی شده اند، که وزارت کشور یکی از این ۲۲ دستگاه است؛ وزارت کشور هم چنین نقش هماهنگی و پیگیری را نیز برعهده دارد.
رحمانی فضلی، تصریح کرد: «از زمانی که من به عنوان وزیر کشور مشغول به کار شده ام، یکی از اولویت های اصلی این وزارتخانه موضوع عفاف، حجاب و مسایل فرهنگی بوده است؛ وزارت کشور در قالب شورای اجتماعی این موضوع را پیگیری می کند.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری پلیس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در نشست ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در وزارت کشور گفت: «این نشان می‌ دهد که کار با جدیت به پیش می ‌رود و همه باید در این مسیر کاستی ‌ها و اشکالات را شناسایی کنیم و کاری کنیم که به هدف مطلوب برسیم.»
رحمانی فضلی، ادامه داد: «مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی موضوع سبک زندگی در جهت بسترسازی در مقوله فرهنگ را مطرح کردند اما این موضوع نیز همانند سایر موارد به دست فراموشی سپرده شد و هیچ برنامه اجرایی و جریان سازی برای این مقوله صورت نگرفت.»
او با بیان این که «در بستر فرهنگ مقام معظم رهبری در سه مقطع به زمینه ها و مبناهای لازم به فرهنگ سازی اشاره کرده اند»، گفت: «موضوع تهاجم فرهنگی یکی از مقولاتی بود که رهبر معظم انقلاب در مقطع زمانی به آن اشاره کردند اما متاسفانه عده ای با وجود تاکیدات ایشان، این موضوع را نادیده گرفتند و دستگاه های مختلف نیز به آن بی توجهی نشان دادند.»
وزیر کشور تاکید کرد: «ما به حق باید به مقوله حجاب و عفاف توجه و اصول لازم را در این راستا در جامعه پیاده کنیم. رفتار اجتماعی ما فرهنگ را در جامعه شکل می دهد، باید برای خود و فرزندان مان اصول جامعه را مد نظر قرار دهیم و در چارچوب جمهوری اسلامی ایران در کشور به وظایف خود عمل کنیم.»
رحمانی فضلی، اقرار می کند: «... در مقوله حجاب طبق آمارها و بررسی های انجام شده مشخص شده است که تنها پنج درصد از زنان ایرانی به حجاب اعتقاد ندارند و بقیه زنان نیز جز معتقدین عامه اند. عده ای نیز جز افرادی هستند که در مقوله حجاب تسامح دارند و با دقت نظر عمل نمی کنند.»
به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، ضرغام صادقی در نشست علنی روز یک شنبه ۲۵ خرداد 1393 مجلس شورای اسلامی، بیانیه ۱۹۵ نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رییس جمهور در خصوص موضوع عفاف و حجاب را قرائت کرد.
در این متن تاکید شده است: «امروز یکی از مهم ترین محورهای تهاجم فرهنگی در مواجهه با نظام اسلامی تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم ایران در موضوع عفاف و حجاب و تبدیل آن به مفاد مطرح در گزاره‌ های دهشت ‌بار مورد نظر شبکه ‌های ماهواره ‌ای و غربی است که غایت آن از هم گسیختگی نهاد خانواده اصیل ایرانی و سست شدن پایه ‌های اعتقادی خانواده مسلمان است.»
سرکوب سیستماتیک زنان و برخورد با حق انتخاب نوع پوشش زنان، سال هاست که به دغدغه اصلی سران و مقامات حکومت اسلامی و نیروی انتظامی آن تبدیل شده است. اما به اقرار خود مسئولین حکومت اسلامی، این همه تهدیدات و گرد و خاک به پا کردن حکومت اسلامی در جهت سرکوب زنان، به جایی نرسیده است. چرا که زنان به خصوص جوانان مرعوب این فضای رعب و وحشت حکومت اسلامی نشده اند و هم چنان به اشکال مختلف به مبارزه آزادی خواهانه خود ادامه می دهند.
اخیرا، معاون اجتماعی نیروی انتظامی از تشکیل بیش از ۲۲۵ هزار پرونده به دلیل بد حجابی خبر داد و اعلام کرد: «حدود دو میلیون و ۹۱ هزار و ۷۹۸ نفر نیز مورد تذکر و ارشاد شفاهی از سوی نیروهای انتظامی قرار گرفته‌ اند.»
مسعود زاهدیان، رییس پلیس «امنیت اخلاقی» حکومت اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۱ مرداد 1393، خبر داد که «پلیس به منظور رصد وضعیت حجاب در کشور هر ماه از وضعیت پوشش در سطح شهر فیلم برداری می‌ کند.»
به گزارش خبرگزاری مهر، وی توضیح داد که «پلیس هر ماه از وضعیت حجاب افراد در سطح کلان‌ شهرها فیلم می ‌گیرد تا وضعیت حجاب و تغییرات آن را رصد کند. در پنج سال اخیر وضعیت حجاب تغییری نکرده و تنها بنا به شرایط فصل رنگ لباس و مدل آن دچار تغییر شده است.»
رییس پلیس «امنیت اخلاقی» از «کم‌ کاری» دستگاه‌ های مسئول نظارت بر اجرای پوشش اجباری اسلامی در ایران انتقاد کرده و گفت: «۲۷ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئول هستند که اگر به وظایف ‌شان عمل کنند دیگر نیازی به اقدامات سلبی پلیس در این حوزه نیست. ما به دلیل این که مسئولیت ‌مان در جامعه انجام می ‌دهیم بیش تر در دید مردم قرار داریم.»
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تدوین منشور حجاب و عفاف گفت: «این منشور برای دانش ‌آموزان دختر و پسر، فرهنگیان و اولیا است که در ورودی مدارس نصب می‌ شود.»
به گزارش مهر، محمد ابراهیم محمدی با اشاره به آماده شدن منشور حجاب و عفاف دانش ‌آموزان، فرهنگیان و اولیا اظهار داشت: «در این منشور به مسئله حجاب، عفاف، حیا و غیرت برای دانش‌آموزان دختر و پسر تاکید شده است و به عنوان یک کتیبه در ورودی مدارس نصب می ‌شود تا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.»
او افزود: «میثاق نامه دانش‌ آموزی حجاب و عفاف به مسائل مختلفی در حوزه مسائل پوشش، تعهد به آئین نامه مدارس و قوانین و مقررات مدنظر اشاره شده است و فقط خاص دانش‌ آموزان دختر نیست بلکه برای پسران نیز هنجارهایی را در نظر گرفته است مثلا رعایت هنجارهای پوشش یک پسر جوان ایرانی، ‌پاسداشت فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی، پرهیز از پوشش‌ های وارداتی غربی که بار معنایی در فرهنگ ما ندارد و بازگشت به دارایی‌ های فرهنگی خود در بحث پوشش از جمله مباحثی است که برای پسران در نظر گرفته شده است.»
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به این که دانش ‌آموزان و فرهنگیان باید به میثاق نامه حجاب و عفاف پایبند باشند، گفت:‌ «خانواده می تواند نقش بسیار مهمی را در پیش برد اهداف عفاف و حجاب ایفا کند که در این میثاق نامه به یکسری از این وظایف اشاره شده است.»
یکی دیگر از سناریوهای آپارتاید جنسی حکومت اسلامی، از سوی شهرداری تهران اتخاذ شده است. محمدباقر قاليباف شهردار تهران،‌ روز جمعه ۲۷ تير ماه ضمن دفاع از طرح جداسازی زنان و مردان در شهرداری گفته است، نبايد اجازه داد زنان بيش تر از «محرمان» خود با «نامحرمان» معاشرت داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، محمد باقر قاليباف که سخن ران پيش از خطبه های نمازجمعه تهران بود، گفت:«يک زن در ساعات اداری حدودا ۷ تا ۸ ساعت با مردان نامحرم معاشرت دارد که گاه اين ساعات ارتباط با نامحرم بيش تر از ارتباط با خانواده می‌ شود که اين موضوع به کانون خانواده لطمه می‌ زند و آن را تحت تاثير منفی قرار می‌ دهد؛ غيرت ما کجاست؟»
قالیباف، هم چنين با اشاره به اين که «ما نظام اسلامی هستيم و غيرت دينی داريم»، گفته است: «اعلام شد در شهرداری تهران،‌ اتاق بانوان از مردان مجزاست، بايد بگويم اين غيرت همه مردان ماست و خواسته بانوان بوده که هويت آن ها حفظ شود؛‌ وقتی می‌ شود دو اتاق کنار هم به‌صورت مجزا در مجموعه کار کنند چرا اين اتفاق رخ ندهد؟»
محمدباقر قالیباف، اضافه کرده است: «حرفی که در شهرداری تهران زده ‌ايم اين بوده است که اگر در يک اتاق، يک مجموعه کاری که با هم همکاری می ‌کنند و سه يا چهار نفر آن ها آقا و سه چهار نفر ديگر خانم هستند و همه در يک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعاليت می ‌کنند، می ‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در يک اتاق و چهار آقا در اتاق ديگری کار کنند.»
 از سوی دیگر، روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه هفته اخیر خود از «يک تصميم جنسيتی ديگر در شهرداری تهران» خبر داده و از قول معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران نوشته است: «دختران و پسران با فاصله بر نيکمت پارک‌ ها بنشينند.»
این همه سرکوب و تهدید زنان و همه این مواضع زن ستیز سران و مقامات حکومت اسلامی، نشان می دهند که زنان مرعب این فضای ترور و وحشت نشده و بیش از پیش به مبارزه خود را گسترش می دهند. بنابراین، چنین تهدیدهایی تاثیر چندانی در مبارزه زنان علیه حجاب اسلامی و دیگر قوانین آن نداشته و یکی پس از دیگری با شکست مواجه شده اند.
 
تاریخ اثبات کرده است که جنبش کارگری کمونیستی، همواره از موضع طبقاتی خود در مقابل گرایشات مختلف سیستم سرمایه داری مانند نئولییرالیسم، ناسیونالیسم، فاشیسم، مذهب، مردسالاری و سرکوب و ستم و استثمار آن ها مبارزه کرده به خصوص بر برابری زن و مرد تاکید ورزیده است.
در واقع از بدو پیدایش جنبش کارگری کمونیستی تاکنون، کمونیست ها مبارزه بی وقفه ای را در جنبش کارگری و جامعه پیش برده اند تا نسبت به مبارزه برای آزادی زنان برخورد و نگرشی انقلابی و دایمی ایجاد کنند. آن ها مبارزه کرده اند تا از اهمیت مبارزه زنان برای تساوی کامل و رهایی از خفت بردگی خانگی، که قرن ها از قدمت آن می گذرد، درک صحیحی به دست آورند.
مارکس و انگلس در مانیفست کمونیست در سال 1848، به درستی اعلام کردند که: خانواده کنونی، خانواده بورژوایی، برچه مبنایی استوار شده است؟ برمبنای اندوختن سرمایه، منفعت شخصی... یک بورژوا وجود زن خود را صرفا به عنوان یک ابزار تولید می بیند. او شنیده که قرار است همه ابزار تولید به صورت همگانی بهره برداری شوند، و لذا طبیعتا نمی تواند به نتیجه دیگری جز این دست یابد که همگانی شدن ابزار، زنان را هم شامل می شود... او حتی گمان نمی کند که هدف واقعی مورد نظر چیزی نیست مگر از بین بردن شرایطی که جایگاه زنان را صرفاً به عنوان ابزاری برای تولید می پندارد.
انگلس، به شکل همه جانبه ای به مساله زن پرداخته است. به باور وی، نخستین ستم طبقاتی با نخستین ستم بر جنس مونث از سوی جنس مذکر متقارن و در نتیجه امری تاریخی است. او رهایی زنان و برابری آنان با مردان را در تغییرات سیاسی - اجتماعی می داند.
انگلس در سال 1884، ریشه های ستم جنسیتی و فرودستی زنان را در کتاب «منشا خانواده، مالکیت خصوصی و دولت» تجزیه و تحلیل قرار داده و نوشته است: با مالکیت اشتراکی ابزار تولید، خانواده فردی واحد اقتصادی جامعه نخواهد بود. خانه داری خصوصی به صنعت اجتماعی تغییر می یابد. نگهداری و آموزش فرزندان امر عمومی می گردد. جامعه به طور مساوی از همه کودکان، بدون توجه به اینکه آنان محصول پیوند ازدواج هستند یا نه مراقبت می کند...
آگوست بِبِل نویسنده کتاب «زن و سوسیالیسم»، یکی دیگر از صاحب نظران مارکسیست در حوزه مساله زن است مانند مارکس از حق اشتغال زنان دفاع می کرد. ببل نشان داد که اشتغال زنان، معیارهای زندگی کارگران را بهتر و به آنان توانایی سازماندهی می دهد.
لنین نیز یکی از مدافعان جدی و پیگیر حقوق زنان و برابری جنسیتی بود. کلارا زتکین در مقدمه «لنین و مساله زنان»، می گوید: «لنین بارها مسایل مربوط به حقوق زنان را با من به بحث گذاشت. بدیهی است که وی اهمیت زیادی برای جنبش زنان قایل بود. جنبشی که در نظر او یک جزء حیاتی جنبش توده ای بود و در شرایطی می توانست در پیروزی این جنبش قاطع عمل کند. لازم به گفتن نیست که لنین برابری اجتماعی کامل زنان را به مثابه یک مساله اساسی می دید؛ مساله ای که هیچ کمونیستی نمی توانست آن را نادیده انگارد.»
مارکسیست ها، نابرابری جنسیتی را از تبعات سرمایه داری و جوامع طبقاتی می دانند و تنها در یک جامعه بی طبقه است که این نابرابری به طور کامل محو می شود. یکی از ویژگی های آشکار سرمایه داری و همه جوامع طبقاتی، نابرابری جنسیتی بین زن و مرد است.
مارکسیسم با شناخت ریشه های ستم بر زنان، درصدد است، رهایی زنان را از موقعیت فرودست، محقق کند و برابری جنسیتی را در جامعه بر قرار کند.
جنبش زنان ایران، اولین جنبشی بود که پس از انقلاب 1357، با یورش حکومت اسلامی و در راس همه خمینی قرار گرفت. اولین حرکت اعتراضی زنان بر سر حجاب دو هفته پس از انقلاب در 8 مارس یا 17 اسفند 57 رخ داد. تظاهرات و اعتراض زنان به همان روز 8 مارس محدود نشد و حدود یک هفته ادامه داشت. تحصن در دادگستری، جلسات در زمین چمن دانشگاه تهران و... این دور از مبارزات زنان علیه حجاب اسلامی بود.
از آن تاریخ تاکنون، جنبش زنان نه تنها ساکت نمانده، بلکه در عرصه های مختلفی هم چون ورود به دانشگاه ها، عرصه سینما، ادبیات و مطبوعات نیز گام های مهمی برداشته است. در واقع طرح هایی که حکومت اسلامی علیه زنان و محدود کردن آن ها از فعالیت های اجتماعی مانند افزایش جمعیت و...، به اجرا درمی آورد نشان دهنده ترس و نگرانی حکومت اسلامی از رشد و گسترش آگاهی و آزادی و مبارزه زنان است.
در جمع بندی می توان تاکید کرد که در جوامعی که در آن زنان و مردان کارگر و آزادی خواه و برابری طلب و عدالت جو دوش به دوش هم علیه سیستم سرمایه داری و گرایشات مختلف آن مبارزه نکنند بعید به نظر می آید که در آن جوامع، آزادی، برابری و عدالت اجتماعی بر قرار گردد. یا به عبارت دیگر، اگر در هر انقلابی زنان در رهبری آن قرار نگیرند حتی اگر چنین انقلابی پیروز شود به برابری زن و مرد و از این طریق به برابری همه شهروندان منجر نمی شود. بنابراین، حائز اهمیت است که رهبران و فعالین جنبش های اجتماعی و در راس همه جنبش کارگری، جنبش زنان را تقویت کنند به طوری که زنان کمونیست و سوسیالیست و برابری طلب در راس جنبش زنان و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند.
چهارشنبه یکم مرداد 1393 - بیست و سوم ژوئیه 2014
 

منبع: سايت ديدگاه

@ كپي رايت: اين مطلب ویژه ماهنامه دیدگاه سوم تهيه شده است. بازتكثير آن تنها با قيد منبع مجاز است.




نسخه‌ی چاپی  
ارسال اين مطلب به دوستان

در آرشيو سايت ديدگاه:
مطالب ديگر از
بهرام رحماني:



در پیوند با این مطلب نظری ثبت نشده است.

  


[www.didgah.net] [email: irancrises@gmail.com] [© Didgah 1996]
بازچاپ مطالب سایت دیدگاه با ذکر منبع آزاد است.