شبکه‌ی دیدگاه: نیروهای سرنگونی‌طلب متحد شوید didgah      

صفحه‌ی نخست‌

حقوق بشر

يادداشت هفته

 پيوندها 

پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸



سايت ديدگاه


اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
فیس بوک Yahoo Google Twitter Delicious دنباله بالاترین

دو انتقاد به ديدگاه همراه با پاسخ

علی ناظر

همراه هميشگي ديدگاه جمال بامداد در رابطه با نظر کاربري به نام «جمال» نوشته است:

«درج متن پر از اغلاط املائي و انشائي مندرج در صفحه اول ديدگاه در رابطه با تظاهرات بروکسل مرا به تعجب واداشت. تعجب از اينکه:
1- چگونه چنين متني توسط مسوول ديدگاه قابل درج تشخيص داده شده؟
2- چرا ديدگاه نظرات افراد را با نام مستعار و مجعول منتشر مي کند؟
به نظر من درج اينگونه دفاعيات ناشيانه از مجاهدين و مقاومت اگر از سر سطحي نگري نباشد لااقل قابل تأمل است. 18 آبان 1384
»  
[تظاهرات در بروکسل - پخش زنده سیمای آزادی]
[کليه نظر ها در رابطه با اين موضوع در اين آدرس ثبت شده اند]
http://www.didgah.net/nazar_list.php?id=8188
_______________
کاربري به نام «اسماعيل» در رابطه با پاسخ همنشين بهار در ارتباط با مقاله اش با تيتر «من در خفقانم خفقان»، نوشته است:
«
سلام جناب آقای ناظر . نمی دانم شما با چه منظوری مقالات بی ارزش همنشين بهار را درج می کنيد؟ مگر ما الآن مسئله ای واجب تر از منشور کوروش ، دادگاه صدام حسين ـ يا «فيلم ـ نمايش دکتر مصدق» که در آن بريدگان از مبارزه مثل علامه زاده و رحمانی نژاد و ... بازی کردند و ضد مجاهدينی چون ناصر کاخساز و مسعود بهنود برای آن کف زدند ـ نداريم؟ در شرايط حاضر پرداختن به هر مسأله ای جز ليست تروريستی خيانت است تازه از مزدورانی چون محسن يلفانی و محمود دولت آبادی نوشتن اين خيانت را مضاعف هم می کند و جنابعالی به عمد آن را دامن می زنيد. لطفا اينگونه مقالات ارتجاعی را درج نکنيد و اين نه حرف من تنها ، جرف بسياری ديگر هم هست. با تقديم احترام و به اميد گوش شنوا. اسماعيل»
[
پاسخ همنشين بهار به چند نظر در ستون کاربران]
[کليه نظر ها در رابطه با اين موضوع در اين آدرس ثبت شده اند]
http://www.didgah.net/nazar_list.php?id=8202
______________
با اجازه به هردو انتقاد يکجا پاسخ مي دهم:
انتقاد ياور خوب ديدگاه، جمال بامداد، تا حدودي درست و بجاست، البته براي حل آن با مشکلات عملي فراوان روبه رو مي شويم. مثلا، هر کس، مي تواند يک اي ميل تهيه کرده و با اسم مستعار متني را بنويسد. براي روشن شدن، فرض بگيريم که مثلا جمال بامدادي با اسم مستعار «احمد نظر دهنده» همراه با يک ايميل -  فلاني@ هات ميل، از خودش انتقاد و يا تعريف و تمجيد کند. در اين شرايط ديدگاه به هيچ وجهي نمي تواند ثابت کند که اين احمد همان جمال بامداد است. اگر به خاطر داشته باشيد در 17 ارديبهشت 1384 به همين مقوله برخورد کردم:
http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=4307
و پس از دريافت مخالفتهاي بيشمار با موازين تعيين شده جديدم، در تاريخ 8 مه 2005 اين موازين را غيرقابل عمل تشخيص دادم:
http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=4313

دليل اينکه متن نظر (جمال) «پر از اغلاط املائي و انشائي» است و من آن را در صفحه اول آورده ام را بايد در اين جست که متن مستقيم از ستون کاربران وارد شده و من نمي خواستم در شکل و يا محتواي آن دست ببرم. مضاف بر اينکه وجود اغلاط املائي و انشائي حد و درجه شناخت و مطالعه سياسي يک نگارنده (نظردهنده/کاربر) را هم مشخص مي کند. و به همين خاطر است که کاربران با تجربه، به هيچ وجه املاء و انشاء (جمال) را با املاء و انشاء جمال بامداد اشتباه نمي گيرند، و اگر کسي اين دو «جمال» را يکي دانسته بايد از جمال بامداد پوزش بخواهد که هنوز «قلم» و خط فکري و موضع سياسي او را نشناخته است، و يا شايد تفاوت ها را مي شناسد و فقط مي خواهد جمال بامداد را دوباره چک کند که آيا هنوز سر موضعي هست يا نه، و خلاصه اينکه جمال بامداد يک بار ديگر اشهدش را گفته و مسلماني اش را ثابت کند، تا اشتباهي رخ ندهد، و امر بر کسي مشتبه نشود.
در مورد انتقاد کاربر محترم «اسماعيل». اول از همه مشخص کنم که من مي دانم اين «اسماعيل» نه اسماعيل وفا يغمايي است و نه اسماعيل خوئي و نه اسماعيل پسر ابراهيم. اين را نوشتم که کسي براي اين سه اسماعيل اي ميل نفرستد و از آنها توضيح نخواهد که آيا اين تو هستي يا فقط تشابه اسمي است.
و اما...
ايشان پرسيده اند: «
نمی دانم شما با چه منظوری مقالات بی ارزش همنشين بهار را درج می کنيد؟». پاسخ روشن است، چون کاربراني چون شما هستند که آن را مطالعه مي کنند. کمي روشن تر بگويم. براي کاربر محترمي چون شما که هر موضع و کار و فعاليتي به جز مساله ي «ليست تروريستی» را «خيانت» مي داند، بي شک نوشتن و درج هر مقاله و نوشته و قدم و درم و قلمي نا بجا و هرز انرژي هم هست. تعجب من از شما، با اين موضع روشن و تيز و «انقلابي» اين است که چرا وقت هدر کرده و اصلا سر به ديدگاه مي زنيد، و مقالات «بي ارزش» را مطالعه مي کنيد؛ مگر کار بهتري نداريد؟ با توجه به اين موضعگيري شما، قاعدتا تنها رسانه اي که شما بايد مطالعه کنيد ارگان سازمان مورد علاقه شماست (البته اگر سازمان مورد علاقه اي داشته باشيد).
من با صحبت جمال بامداد، در اين نکته، بسيار هم نظرم که «
اينگونه دفاعيات ناشيانه از مجاهدين و مقاومت اگر از سر سطحي نگري نباشد لااقل قابل تأمل است.» مضاف بر اينکه، وقتي بقولي 35 هزار نفر براي دفاع از مجاهدين به خيابان مي ريزند، شايد بهتر باشد که براي کسي تکليف وظيفه نکنيم که چه کاري «خيانت» است، و به گفته ي مولانا توجه کنيم که «تو براي وصل کردن آمدي».
آنچه که در بالا گفتم به اين منظور نيست که من با همنشين بهار موافقم [که «کار باارزش آقای علامه زاده، و همه هنرمندانی که: «مصدق: تابستان، پائیز، زمستان»، را به صحنه آوردند، یک نقطه عطف است و در یادها خواهد ماند.»]  چرا که پيش و پس از انقلاب [هنرمندان] بسيار بوده و هستند که اسير حکومت هاي مستبد شيخ و شاه بوده و پس از رهايي، يا راه خود را از انقلابيون جدا کرده و به دنبال زندگي خود رفته اند، و يا در کمال تأسف پشت به انقلابيون و آرمان پيشتاز خود کرده اند؛ خلاصه اينکه گذشته فرد حقانيت امروزش را ثابت نمي کند، همانطور که غلط بودن راهکار امروز فرد نبايد باعث کشيدن خط بطلان بر گذشته اش شود.
در عين حال، اين تفاوت نگرش من با همنشين بهار در تهيه مطالب و تحليل ها، مرا به گوشه خود محور بيني پرت نمي کند، و باعث نمي شود که او را سانسور کنم. من، بعنوان مسوول ديدگاه (که ماه ديگر وارد هفتمين سال فعاليت خود مي شود)، هميشه بر اين باور بوده ام که کاربران مي فهمند، و سره را از ناسره تشخيص مي دهند. فراموش نکنيم که همين چند وقت پيش بود که ديدگاه مطلبي از بصير نصيبي - مسوول صفحه سينماي ديدگاه –در باره فيلم مصدق (
روزگار وقيحی است نازنين!) درج کرد:
http://www.didgah.net/maghalehMatnKamel.php?id=7296
ساده تر بگويم، با ديدن دو روي يک سکّه مي شود به شکل و محتواي سکّه پي برد.
کاربر محترم اسماعيل و همفکرانشان بايد به اين فرهنگ عادت کنند که موضع سياسي گرفتن با امر روشنگري، روشنفکري، و تحقيقي فرق دارد. بطور مثال من، بعنوان مسوول ديدگاه، بر اين امر پايفشاري مي کنم که بايستي از خواست مجاهدين براي حذف نامشان از ليست تروريستي فعال شد و آشکار همگان را براي شرکت در تظاهرات بروکسل فرا مي خوانم. در عين حال اگر مطلبي در انتقاد از مجاهدين دريافت کنم، که با موازين ديدگاه مغايرتي نداشته باشد، آن را هم درج مي کنم. اولي موضع من در قبال حق دفاع از خود است، دومي کارکرد يک رسانه فراسازماني و آگاهي دهنده در قبال آزادي بيان و انديشه است. (لطفا براي آشنايي با اين نکته نظر نوشتار قلم سرخ، زبان سرخ، خط سرخ را مطالعه کنيد):
خواهش مي کنم سايت ديدگاه را با ارگان يک سازمان يکي ندانيد، و مهم تر اينکه آن را وابسته به يک سازمان مشخص ارزيابي نکنيد.
در پايان و در راستاي معضلي که جمال بامداد برجسته کرده است، و براي رفع هر گونه سوء تفاهم در آينده، از اين پس (22 آبان 1384) نظرهايي در ستون کاربران درج مي شوند که هم اسم و هم اسم فاميل و هم اي ميل «کاربر نظر دهنده» قيد شده باشد. و حتما با حروف فارسي نوشته شده باشد. در مورد ويرايش «اغلاط املائي و انشائي»، من در جايگاه ويراستاري نيستم، چرا که مطالب خودم «پر از اغلاط املائي و انشائي» و خطي و انديشه اي هستند.
با تشکر
علي ناظر 19 آبان 1384 - ديدگاه

 

منبع: سايت ديدگاه




نسخه‌ی چاپی  
ارسال اين مطلب به دوستان

در آرشيو سايت ديدگاه:
مطالب ديگر از
علی ناظر:



[تاریخ ارسال: 11 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: هدایت اشتری لرکی]  [ hedayat@noos.fr ]  
جناب ناظرعزیز پاسخ های لازم را دادند اما منهم یک خاطره دارم.در حیص وبیص اعدام مرحوم فاضل خداداد ریس بانک صادرات به سفیر وقت درپاریس گفتم ایا اعدام کسی که جرمش دادن وام به اعضای ترکیب کننده خودنظام است قانونی بود جواب داد حکم حکومتی است راستی آقای اشتری تو کاردیگری نداری که ازاین سئوالات میکنی. حاضرین هم فرمایش سفیر را با نگاههای معنادار به من تایید کردند.
راستی اگر انتقاد نباشد حاکمیت حتی دموکرات میتواند مشروعیت داشته باشد. کار اقای ناظر نه جناحی است ونه برچسبهای دیگر بوی میچسبد. ایشان دراکران دیدگاه همه را احترام میگذارد مهم این است که ما معنای احترام را بفهمیم
  

[تاریخ ارسال: 11 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: گل کو]  [ golku81@yahoo.com ]  
آقای ناظر عزیز
ببینید کی میخواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد و آنوقت میتوانید ببینید نظر کسانی مثل آقا یا خانم اسماعیل از کجا ناشی میشود. هیچ گروه و هواداری نمی آید با این حرفهای نابجا به خودش ضرر بزند مگر اینکه دمش به جای دیگری گره خورده باشد.
اگر یادتان باشد یک وقت هم اقای اشراقی نامی کاسه داغتر از آش میشد که بعد تبدیل شد به یک سایت داغتر از مجاهدین. یک روز برای مسعود بوسه میفرستادند و یک روز برای مریم جانفشانی میکردند و در عین حال به همه آزادیخواهان میتاختند. وقتی دستشان رو شد بروید ببینید که از ایران دیدبان هم بدتر شده اند.
چهارچوب دیدگاه سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و آزادی ایران است. باید نظرات را در این چهارچوب بررسی کرد. آنوقت دیدن و قضاوت خیلی آسان تر میشود. خیلی ها میخواهند نیروهای مردم را با این ترفندها تلف کنند. باید هشیار بود.
در ضمن فکر نمیکنم در این دنیای مجازی بتوان ضوابط گذاشت. بهترین ضابط خود آدم است. اگر نظری را دوست نداریم نخوانیم. اینطوری کار همه آسان تر میشود. بگذارید بعضی ها با نوشتن نظرات الکی وقتشان را تلف کنند. بالاخره باید از یک جا نان بخورند. مهم این است که ما از مسیرمان منحرف نشویم و به جای ریشه مشغول زدن شاخ و برگ ها نباشیم. شاد و پیروز باشید.
  

[تاریخ ارسال: 09 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: طيبه فرهودي]  [  ]  

ديدگاه: توجه کنيد که از 22 آبان، فقط نظرهايي که با اسم کامل و اي ميل ثبت شده باشند، درج خواهند شد.


لطفا در پاسخ به کاربر ديگر نظر ندهيد، بلکه فقط در مورد موضوع مقاله باشد


علي ناظر - 19 آبان 1384- ديدگاه



سلام من با نظر آقای جمال بامداد موافقم . درسایتی که با زحمت اداره میشود و باید پول سرور پرداخت و کلی وقت گیری دارد پرکردنش از آشغال و نوشته های بی ارزش فقط وقت مسئول سایت و خواننده را میگیرد. و غیراز دعوا ودلخوری نتیجه دیگری ندارد. هر رسانه ای برای خودش ضوابطی دارد و در هیچ جای دنیا روزنامه یا نشریه و یا سایتی نیست که بی ضابطه باشد وهرچه را هر که نوشت چاپ کند. بعضی اشعار و نوشته ها فقط جک هستند و هیچ معیاری در نوشتن شان رعایت نشده و اینجا چاپ میشوند. و آدم در می ماند که اینها برای چیست و مگر سایت دیدگاه یک وب لاگ خاطرات و برای تمرین نویسندگی درست شده است . درحالیکه باید محلی برای آموزش هم باشد . متشکرم
  

[تاریخ ارسال: 09 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: بابک]  [  ]  

ديدگاه: توجه کنيد که از 22 آبان، فقط نظرهايي که با اسم کامل و اي ميل ثبت شده باشند، درج خواهند شد.


لطفا در پاسخ به کاربر ديگر نظر ندهيد، بلکه فقط در مورد موضوع مقاله باشد


علي ناظر - 19 آبان 1384- ديدگاه



مشکل نه بر سر مستعار بودن نام کاربران است و نه بر سر ننوشتن ایمیل‌‌آدرس واقعی‌شان؛ مشکل بر سر لحن، محتوا و کیفیت بعضی مطلب‌هایی است که در بخش «نظرکاربران» ثبت می‌شود و مسئول و پاسخ‌گوی گرامی دیدگاه، متأسفانه، هنگام انتخاب و ثبت آن‌ها به نکته‌های درستی که در صفحه‌ی نظرکاربران اشاره کرده‌اند، توجه‌ی درخور نمی‌کنند.
در بخش نظرکاربران آمده است: «هدف ما از ایجاد این بخش، نشر نقد و نظر کاربران گرامی دیدگاه، در رابطه با مطلب‌هایی است که در این سایت منتشر شده‌اند.
امیدواریم که این بخش بتواند رابطه‌ای زنده و مستقیم میان نویسنده‌گان و کاربران گرامی دیدگاه برقرار کرده و در فضایی دوستانه و صمیمانه، به تبادل و رشد نظر و اندیشه کمک کند. باشد که نقد، گفت‌وگو و پرسش، ارزش و جایگاه‌ شایسته‌ی خود را در فرهنگ اجتماعی-سیاسی ما بیابد.»
این متن، آشکار و پوشیده، اشاره به این دارد که مطلبی که به اسم «نظر» ارسال می‌شود باید هدف آن پرسش‌گری و روشنگری بوده و اراده‌ی نویسنده‌اش در راستای ایجاد فضایی باشد که در آن گفت‌وگوهای سازنده پا‌بگیرد و کمکی شود برای درست و به‌تر اندیشیدن.
اما مسئول و پاسخ‌گوی ارجمند دیدگاه، فکر می‌کنم، گاهی وقت‌ها در پی سخن لقمان حکیم می‌رود و روش «ادب از که آموختی از بی‌ادبان» را به‌کار می‌گیرد تا با به‌نمایش گذاشتن مطلب‌های بی‌مایه و سطحی در بخش نظرکاربران، به‌نوعی به «فرهنگ» بی‌ادبان در میان ایرانیان اشاره کرده باشد و دیگران را از درغلتیدن به آن هش‌دار دهد که: مبادا هم‌چون اینان بیاندیشیم و داوری کنیم!
  

[تاریخ ارسال: 09 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: علي سالاري]  [ G_alisalari@hotmail.com ]  
با سلام و دست مريزاد بخاطر زحمات شبانه روزي شما آقاي ناظر، وقتي که ياد داشت کاربري بنام "اسماعيل" را مي خواندم که از موضع کاسه از آش داغتر دفاع بخشي از اپوزيسيون براي کوبيدن بخش ديگري از نيروهاي اپوزيسيون (در اين مورد آقاي همنشين بهار) دست به قلم برده شک نداشتم که قلم مربوطه مربوطه اگر مستقيما از وزارت اطلاعات رژيم نيست، جز در آن راستا نمي تواند باشد. شما هم ممکن است از روي خير خواهي انعکاس افکار و عقايد و يا بدليل داشتن زاويه مشترک در انتقاد از اين و آن، چنين ياد داشتي را منتشر کنيد. معلوم است که رژيم و مزدورانش و اي بسا برخي هواداران صد در صدي جز بذر کينه و تفرقه بين اپوزيسيون رژيم نکارند ولي فکر مي کنم که بايد معيارهاي درج در سايت خودتان را تصحيح کنيد و اگر استدلالي مستدل نيست، چيزي بر آگاهي نمي افزايد و آگاهانه و يا ناآگاهانه بذر تفرقه و کينه مي کارد را مي توانيد حذف کنيد...بعبارتي امکان سوء استفاده از اين فرصت ديالوگ را از وزارت اطلاعات رژيم و افراطيون هر فکر و جرياني بايد گرفت. باز هم خسته نباشيد.
موفق باشيد
  

[تاریخ ارسال: 09 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: هدايت الله نرگال ايلامى]  [ nargal_32@yahoo.fr ]  
آقاى ناظر عزيز . سلامت و موفقيت شما را در كار پر ارزش وشبانه روزى تان خواهانم. نكته اى كه مى خواهم بگويم اين هست كه البته بسيار بجاست كه نظر دهندگان اسم وفاميل كامل و ايميل خود را ارائه كنند ولى چنانكه فكر مى كنم يكى دو ماه قبل هم در همين ستون نوشتم نبايد دست افراد را در نوشتن و اظهار نظر با اين چيزها بست بخصوص كه خود شما بر ياداشتها نظارت داريد و جلوى عناصر فرصت طلب يا دشمن سد مى شود و بجز اين اكثريت قريب به اتفاق ياداشتها توسط كسانى نوشته مى شود كه اهل فكر و دلسوزند بنابراين جاى نگرانى و اعتراض براى اين كه افراد چرا اسم مستعار مى نويسند نيست. چون ممكن است بعضى افراد براى نوشتن اسم يا ايميل مشكلاتى داشته باشند و به اين صورت از نظر دادن باز بمانند اما با تمام اينها من هم معتقدم كه اگر دوستان احساس مسئوليت كرده و نام و نشان و ايميل خود را بنويسند نظرات از شان بيشترى برخوردار خواهند شد. باز هم موفقيت شما و همكاران شما را آرزومندم.   

[تاریخ ارسال: 09 Nov 2005]  [ارسال‌کننده: jamal frahani]  [ jamal75de@yahoo.de ]  
آقای ناظر و جمال بامداد
با تاسف بايد بگويم که متن نوشته من بايد موقع انتقال به صفحه نظرها جا به جا
شده باشد و برخی کلمات در هم ريخته اند.
با تشکر
جمال فراهانی
  

  


[www.didgah.net] [email: irancrises@gmail.com] [© Didgah 1996]
بازچاپ مطالب سایت دیدگاه با ذکر منبع آزاد است.