27/07/2024

آزمایش و به کارگیری سلاح‌های مخرب در جنگ‌های اوکراین و روسیه و اسرائیل علیه مردم فلسطین!

جنگ غزه شاهد به‌‌کارگیری تسلیحات پیشرفته‌ای بود که ارتش اسرائیل بعضی از آن‌ها را برای اولین بار استفاده می‌کرد. هوش مصنوعی، هم در ساخت تسلیحات اسرائیلی و هم در فناوری‌های مربوط به شناسایی اهداف، نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند، هر چند که به گفته ارتش اسرائیل تصمیم برای شلیک و کشتن هم‌‌چنان بر عهده نیروها و سربازان است نه هوش مصنوعی.

از آغاز حمله به غزه، دولت آمریکا از ارتش اسرائیل حمایت بی قید و شرط کرده است. این حمایت عمدتا از راه تحویل بمب، خمپاره و گلوله توپ‌هایی انجام می‌شود که بر خاک فلسطینی‌ها فرو می‌ریزد. چنین همدستی و مشارکتی همواره وجود نداشته و در آغاز، واشنگتن برای خود نقش میانجی بی‌طرف در روابط بین تل‌آویو و دنیای عرب را قائل بود.

حمله هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، نخستین جنگ اسرائیل است که واشنگتن در آن مشارکت مستقیم دارد. ایالات متحده آشکارا از هدف تعیین شده اسرائیل و در راه برقراری آتش‌بس تصویب شده توسط اکثریت بزرگی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، مانع ایجاد می‌نماید. هم‌چنین، دولت آمریکا به تل‌آویو تسلیحات و مهمات تحویل داده و مانع از آن می شود دیگر بازیگران منطقه‌ای به فلسطینی‌ها کمکی موثر کنند.

دولت آمریکا، اکنون به دلیل انتخابات ریاست جمهوری پیش روی خود، ریاکانه با هواپیما به مردم غزه مواد غذایی پرتاب می‌کند. نمایشی چندش‌آور و تحقیرآمیز!…. ادامه در فورمت پ.د.اف

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com