27/07/2024

آمریکا خواستار رقیق‌سازی تمام اورانیوم ۶۰ درصدی ایران شد


6 ساعت پیش6 ساعت پیش
آمریکا در بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس از ایران خواست تا تمام اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصدی خود را که کاربرد تسلیحاتی داشته باشد رقیق‌سازی کند. گزارش محرمانه آژانس می‌گوید ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است.

جلسه سه ماهه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) بیانیه‌این کشور را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: «ایران باید تمام ذخایر ۶۰‌درصدی و نه بخشی از آن را رقیق‌سازی کند و تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را کاملا متوقف سازد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش محرمانه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد که ایران در طول سه ماه گذشته ذخیره اورانیوم ۶۰درصد خود را کاهش داده اما به صورت کلی، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران افزایش یافته است.

گزارشی که رویترز مشاهده کرده نشان می‌دهد که ایران در صورت غنی‌سازی بیشتر، همچنان به اندازه کافی از این مواد برای تولید دو سلاح هسته‌ای و بر اساس تعریف نظری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای بمب‌های بیشتر در سطوح پایین‌تر غنی‌سازی در اختیار دارد.

مجموعه مطالب درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش رویترز، مشخص نیست چرا ایران ذخایر اورانیوم ۶۰درصدی خود را کاهش داده است. این کشور تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید حق غنی‌سازی تا سطوح بالا برای مقاصد غیرنظامی را دارد. قدرت‌های غربی می‌گویند هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی در چنین سطوح بالایی وجود ندارد.

در بیانیه آمریکا آمده است: «ما همچنان نگرانی‌های جدی در رابطه با ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای داریم که ایران همچنان به حفظ آن ادامه می‌دهد.»

نماینده آمریکا در ادامه گفت: «امروز هیچ کشوری غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰درصد برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، انجام نمی‌دهد و اقدامات ایران برخلاف رفتار تمام کشورهای عضو معاهده بین‌المللی “ان‌پی‌تی” است.»

آمریکا همچنین از اقدام ایران در مورد لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس انتقاد کرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گذشته در این‌باره گفته بود: «ما عملکرد بازرسان را زیرنظر داریم و حق داریم آن‌ها را قبول یا رد کنیم. تصمیم نپذیرفتن برخی از آن‌ها به معنای همکاری نکردن ایران نیست. ما با آژانس همکاری می‌کنیم و این همکاری روزانه ادامه دارد، اما برخی از بازرسان به علت عملکردشان رد شدند، این عادی و متداول است.»

با این حال نماینده آمریکا اقدامات ایران، ازجمله ممانعت از فعالیت برخی از بازرسان پرتجربه و متخصص آژانس در سال گذشته را محکوم کرد؛ اقداماتی که آژانس نیز بسیاری از آنها را مورد انتقاد قرار داده است.

https://www.dw.com/fa-ir/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85-%DB%B6%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF/a-68456345