17/05/2024

نگارش از یورونیوز فارسی

تاریخ انتشار ۳۰/۰۴/۲۰۲۴ – ۲۳:۲۴•به روز شده در ۲۳:۳۷

همزمان با موج جدید بازداشت‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز نهادهای حکومتی ایران با زنان مخالف حجاب اجباری که حتی صدای حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور را هم در‌آورده ، سرویس جهانی بی‌بی‌سی روایتی تازه از نحوه بازداشت و قتل نیکا شاکرمی توسط مأموران امنیتی ایران را مطرح کرد.

بی‌بی‌سی جهانی در گزارشی اعلام کرد که به یک «سند خیلی محرمانه» دست یافته که نشان می‌دهد نیکا شاکرمی، دختر نوجوان شرکت کننده در اعتراض‌های ۱۴۰۱ پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی ایران، مورد «آزار و اذیت جنسی» و «ضرب و شتم» قرار گرفته و سپس کشته شده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی جهانی، این سند خلاصه‌ای از گزارش پرونده نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران است. بی‌بی سی می گوید محتوای این گزارش را قبل از انتشار به اطلاع مقامات دولت ایران رسانده هر چند پاسخی دریافت نکرده است.

با وجود این، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران ایران در واکنش به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی در مورد نحوه بازداشت و قتل نیکا شاکرمی، صحت سند استفاده شده توسط این شبکه خبری را زیر سؤال برد.

از سوی دیگر بی‌بی‌‌سی می‌گوید به‌رغم برخی نشانه‌های متناقض در اسنادی که بدستش رسیده، کارشناسان صحت و سقم اسناد دریافتی را تائید کرده‌اند و اسناد مورد استناد معتبر بوده‌اند.

شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرده که یک مأمور پیشین اطلاعاتی ایران، صحت این سند را تأیید کرده است. بنا به این گزارش، این مامور امنیتی با استفاده از یک «کد رسمی که روزانه برای مأموران ارشد اطلاعاتی ایران صادر می‌شود» با «بایگانی سپاه پاسداران» تماس گرفته است تا از وجود چنین گزارشی مطمئن شود.

در سند مورد استفاده بی‌بی‌سی جهانی که یورونیوز فارسی نمی‌تواند به‌طور مستقل صحت آن‌ و هویت افراد معرفی شده در آن را تأیید کند، نحوه بازداشت و انتقال نیکا شاکرمی به درون یک خودروی «ون» یخچال‌دار بیان شده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی جهانی، یکی از ماموران مرد داخل این خودرو درحالی که به دست‌های نیکا شاکرمی دستبند زده شده بود، او را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، سه تن از اعضای تیم ۱۲ به نام‌های «آرش کلهر، صادق منجزی و بهروز صادقی» همراه با نیکا شاکرمی در عقب ون بوده‌اند.

«مرتضی جلیل»، سرتیم ۱۲ پس از آنکه نمی‌تواند موافقت فرمانده یک بازداشتگاه بسیج را برای نگهداری نیکا شکرمی جلب کند، با مافوق خود در سپاه پاسداران تماس می‌گیرد و از او استعلام می‌کند. فرمانده‌اش به او می‌گوید که نیکا شاکرمی را به زندان اوین منتقل کند.

در سند مورد استفاده بی‌بی‌سی جهانی به نقل از بهروز صادقی آمده است: «بعد از آنکه از بازداشتگاه بسیج مجدداً متهمه را سوار کردیم تا ما را دید مجدداً به فحاشی ناموسی مشغول شد. آرش کلهر با جورابش دهان وی را بست اما همچنان به سمت ما لگد می‌زد. آخر صادق او را کف یخچال خواباند و رویش نشست که اوضاع کمی آرام شد.»

بر اساس سند مورد اشاره، آرش کلهر گفته است «وقتی متهمه مجدداً شروع به داد و بیداد و تقلا کرد، لحظه‌ای موبایلش را روشن کرده و دیده صادق منجزی همانگونه که روی متهمه نشسته است دستش در شلوار اوست.»

در این سند، اگرچه صادق منجزی موضوع مطرح شده توسط آرش کلهر را را رد کرده، اما گفته است که انکار نمی‌کند وقتی روی نیکا شاکرمی نشسته بود و باسن او نیکا را لمس کرد، «تحریک» شده بود.

بنا به این گزارش، صادق منجزی گفته که همین مساله باعث شده است تا نیکا شاکرمی باوجودی که دستانش پشت سرش بسته شده بود، او را چنگ بزند و و تکان بخورد. صادق منجزی در ادامه گفته است: «او به صورتم لگد زد، من هم مجبور شدم از خودم دفاع کنم.»

بر اساس سندی که بی‌بی‌سی جهانی منتشر کرده است، طبق این گزارش، ماموران مذکور پس از مقاومت نیکا شاکرمی، او را با ضربات باتوم مضروب کرده و کشته‌اند.

بی‌بی‌سی جهانی در گزارش خود که بر اساس سند مذکور نوشته است مقام‌های ارشد امنیتی به اعضای تیم ۱۲ دستور می‌دهند تا پیکر نیکا شاکرمی را در خیابانی خلوت در کنار بزرگراه «یادگار امام» تهران رها کنند.

نیکا شاکرمی در جریان نخستین اعتراض‌های «زن، زندگی،‌ آزادی» در شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از ۸ روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

جنبش «زن، زندگی، آزادی» با جان‌باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد. دلیل بازداشت این دختر جوان، رعایت نکردن حجاب بود.

بازگشت دوباره ون‌های سفید گشت ارشاد با شکلی جدید به خیابان‌های ایران

اینک با‌ گذشت یک سال و نیم از جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» که نظام سیاسی ایران را با چالشی بی‌سابقه در طول ۴۵ سال گذشته مواجه کرد، ون‌های سفید گشت ارشاد دوباره با شکلی جدید به خیابان‌های ایران بازگشته‌اند.

در روزهای گذشته، شماری از مخاطبان یورونیوز فارسی با ارسال روایت‌هایشان از برخوردهای «خشن» ماموران پلیس با زنانی که به حجاب اجباری تن نداده‌اند، از بازداشت آن‌ها یا خودورهایشان خبر داده‌اند.

بر اساس گفته مخاطبان یورونیوز فارسی، آن‌ها در مواردی شاهد بازداشت همراه با خشونت زنان بدون حجاب اجباری و حتی گاهی اوقات «تعرض» به برخی از آن‌ها بوده‌اند.

خشونت ماموران پلیس و لباس‌شخصی در برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نداده‌اند به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار نظام سیاسی ایران را به دنبال داشته است.

انتقاد حسن روحانی و طاهره طالقانی از برخورد پلیس با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران در انتقاد از اجرای طرح «نور» توسط پلیس ایران گفت: «واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟»

طرح «نور» برای مقابله با آنچه که پلیس ایران «مقابله با بی‌حجابی» عنوان می‌کند از روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شده است.

آقای روحانی در جلسه‌ای با مسئولان دولت‌های خود گفت: «قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع می‌کند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بی‌حجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه می‌کنند؟»

طاهره طالقانی، اسلام‌پژوه و فرزند محمود طالقانی، از رهبران روحانی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ درباره حمایت خود از بیانیه زنان معترض به رفتار خشونت‌آمیز ماموران پلیس و لباس شخصی برای تحمیل حجاب اجباری گفت که «هیچ مجازاتی» برای بی‌حجابی در قرآن وجود ندارد.

او با بیان اینکه حجاب حکم و دستور قرآن نیست، گفت که حجاب اجباری «آزادی و کرامت» زن را پایمال می‌کند و حکومت ایران باید به این «تحقیر و خشونت» پایان دهد.