27/07/2024

رویترز: با تشدید مناقشه دریای چین جنوبی، مشاور امنیت ملی فیلیپین خواستار اخراج دیپلمات‌های چین از مانیل شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از رویترز، اخیرا ادواردو آنو؛ مشاور امنیت ملی فیلیپین خواستار اخراج دیپلمات‌های چینی به دلیل افشای مکالمه تلفنی با یک دریاسالار فیلیپینی و تشدید مناقشات بر سر دریای چین جنوبی شد.

ادواردو آنو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سفارت چین در مانیل اقدامات مکرر مشارکت و انتشار اطلاعات نادرست را با هدف ایجاد اختلاف، تفرقه و نفاق در فیلیپین سازماندهی می‌کند و نباید اجازه داد که این اقدامات بدون مجازات جدی و پیامد برای سفارت چین باشد

تنش‌ها در شرق آسیا بالا گرفت/ فیلیپین در اندیشه اخراج دیپلمات‌های چینی است

لین جیان؛ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مشاور امنیت ملی فیلیپین پیام وی را تحریک آمیز خواند و گفت: «دیپلمات‌های چینی در فیلیپین باید اجازه داشته باشند کار خود را انجام دهند.»

روز گذشته لین در یک نشست مطبوعاتی در پکن گفت: «چین صراحتا از طرف فیلیپینی درخواست می‌کند که به طور مؤثر در اجرای عادی وظایف پرسنل دیپلماتیک چین دخالت نکرده، از نقض، تحریکات و انکار واقعیات خودداری کند.»

دو کشور در سال گذشته درگیر یک سری از مناقشات شدید در مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی هستند و فیلیپین با حمایت ایالات متحده و سایر متحدانش، فعالیت‌های خود را در آب‌های تحت اشغال سواحل وسیع چین افزایش داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مسائل مطرح شده اخیر گفت: ما از گزارش‌های رسانه‌ها مطلع هستیم و پاسخ را به وزارت امور خارجه فیلیپین موکول می‌کنیم.

چین فیلیپین را به تجاوز آشکار به حریم آب‌های سرزمینی مورد ادعای خود متهم می‌کند، در حالی که مانیل پکن را به دلیل تجاوز و مانور خطرناک در منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌خواند، مورد انتقاد قرار داده است.

در صورت تداوم تنش‌ها، اخراج دیپلمات‌ها می‌تواند مناقشه‌ای را تشدید کند که تا امروز شاهد اعتراض‌های دیپلماتیک، مزاحمت برای کشتی‌های فیلیپینی و شلیک توپ آب به کشتی‌های فیلیپینی در دو منطقه مورد مناقشه بوده است. منطقه‌ای که 520 مایل دریایی (850 کیلومتر) از سرزمین اصلی چین فاصله دارد.

ادواردو آنو؛ مشاور امنیت ملی فیلیپین با اشاره به یک گزارش خبری از سوی سفارت چین در فیلیپین مبنی بر مکالمه تلفنی یک دریاسالار فیلیپینی با یک دیپلمات چینی در رابطه با اینکه فیلیپین از کشتی‌های کمتری در سفرهای تدارکاتی به تفنگداران دریایی مستقر در یک کشتی جنگی زمین گیر در جزیره توماس شول دوم که مورد مناقشه طرفین است، استفاده کند گفت: «افراد در سفارت چین و کسانی که مسئول این نفوذ و عملیات‌های مداخله‌ای هستند باید فورا از کشور خارج شوند

چین مدت‌هاست که از حضور نظامی کوچک فیلیپین در کشتی جنگی زمین‌گیر شده سیره مادره ناراضی است و تلاش می‌کند تا ادعای ارضی خود را حفظ کند. پکن بارها اعلام کرده است که فیلیپین با انتقال این کشتی موافقت کرده است که مانیل آن را رد کرده است.

خولیو آمادور؛ یک تحلیلگر سیاسی مستقر در مانیل، در این رابطه می‌گوید: اخراج دیپلمات‌های چینی باید بخشی از ابزار دیپلماتیک فیلیپین باشد؛ چراکه مقامات سفارت چین نشان داده‌اند که برای روابط کاری خود با مقامات فیلیپینی ارزشی قائل نیستند.

وی گفت: «دیپلماسی مبتنی بر اعتماد است، با این حال چین تلاش می‌کند تا این‌گونه به نظر برسد که تمام جلسات بین دیپلمات‌هایش و نمایندگان دولت فیلیپین مذاکراتی با نتایج الزام‌آور است و چین حق ندارد از فیلیپین درباره نحوه مدیریت مناطقی که بر آن‌ها حقوق حاکمیتی قانونی بر اساس قوانین بین المللی دارد، مطالبه کند.»