27/07/2024

دیدگاه با طرحی جدید (آزمایشی) راه اندازی شد

شاعر توانمند ایران، مینا اسدی، در قطعه زیبایی که خطاب به «دشمن» سروده، می سراید:

اگر به مرگ من
امید بسته ای،
تا نهایت نشاندنت به خاک؛
زندگانی ام
دراز باد!

چند هفته ئی مانده به بیست و هفتمین سالروز تولد دیدگاه. دیدگاه در سالهای اولیه با حداقل امکانات فنی به حیات خود ادامه می داد. اما یکی دو سالی که از عمرش گذشت، انسان پاک سرشتی به یاری دیدگاه آمد و بدون هیچ توقعی و «منم، منم گفتنی» دیدگاه را با طراحی من و علم فنی خودش به نهالی آماده برای آگاهی رسانی تبدیل کرد. جا دارد که به او بخاطر بیست و اندی سال همکاری با دیدگاه درود بفرستم و باز هم و برای همه نیمه شبها که خواب از او ربودم، خاضعانه تشکر کنم.

هرچه که بود و هست، ناجوانمردانی دیدگاه، که به مرکز اسناد تبدیل شده بود را زیر سُم خود از هم متلاشی کردند.

واقعیت اینست که هنوز در تعجبم که چرا «دشمن» به تخریب سایت دیدگاه دات نت اقدام کرد؟ آیا بخاطر اینکه دیدگاه مرکز اسناد شده بود؟ در آن گفته ها و نوشته هایی بود که می توانست مزاحم آنهایی که می خواهند حرفهای دیروز خود را تحریف و یا تکذیب کنند و دروغ و فریب به خورد خلق ستمدیده دهند؟ آیا بخاطر این بود که دیدگاه می توانست با ارائه اسناد و بازگویی سخنان دیرینه شان پته آنها را روی آب بیندازد، پس می بایست زیر ضرب برود؟ نفع دشمن مشترک همه سرنگونی طلبان از آسیب رسانی به دیدگاه، چه می توانست باشد؟

واقعا نمی دانم و در تعجبم.

به هر دلیلی، «دشمن» آزادی اندیشه و بیان و مطبوعات موفق شد که به این مرکز اسناد آسیبی جدی وارد کند.

نکته دوم اینکه، در این برهه از زمان که کلیه فعالان سیاسی مشغول به سست کردن پایه های نظام اسلامی هستند، دیدگاه نتوانست همچون گذشته به یاری شتافته و بازتاب دهنده شورش خلقی ستمدیده و نظرات اندیشه ورزان باشد. به زبانی ساده، علی مانده بود و حوضش؛ و دشمن آزادی اندیشه پایکوبان از نبود دیدگاه در صحنه، آنهم در چنین مرحله مهمی از تاریخ خیزش های اجتماعی، به شمارش آخرین نفس های دیدگاه نشسته بود. اما نمی دانست که من هرآنچه آموخته ام از سلحشورانی است که جان بر کف، فدایی ایران و آرمان شده اند. نمی دانست و نمی فهمد که می شود، با دست خالی، و دانش کم، بازهم به مصاف رفت؛ و می شود با سوزن سنگ خارا تراشید.

طرح جدید – آنچه می بینید، یک طرح آزمایشی و پر از اشکال فنی است، اما بیانگر دو نکته است. نخست اینکه، من فکر می کنم، پس هستم. دوم اینکه، فرایند مبارزه با «دشمن» آزادی اندیشه و بیان و مطبوعات، طولانی و پر از فراز و نشیب است. همزمان یک واقعیت دیگر هم وجود دارد: می توان و باید سایت دیدگاه را به کوری چشم «دشمن» از نو، آری از نو، و از صفر، هرچند با از دست دادن اکثر مطالب گذشته، راه اندازی کرد و پیام رسان آرمان و اهداف یاران دیدگاه شد.

در پایان باید اذعان کرد که در قیاس با طراحی گذشته، آنچه پیش روی می بینید کوتوله ای بیش نیست. اما می دانم و مطمئن هستم که این کوتوله به مرور زمان قد خواهد کشید، و به راه همیشگی ادامه خواهد داد. راهی که همیشه و از روز اول اعلانکرده بود: نه به ولی فقیه، نه به رهبر عقیدتی و نه به پیشوا، و آری به آزادی اندیشه، همیشه، همیشه.
طراحی و تنظیم جدید دیدگاه در شکل متفاوت است، اما در محتوا همچون همیشه به همان اصول پایه اعتقاد دارد؛ یعنی سرنگونی، سرنگونی و باز هم سرنگونی تمامیت نظام حاکم بر خلق ستمدیده، و اینکه کس نخارد پشت من. نه فاشیستهای آمریکایی، نه زرپروران عربستانی، و نه توده مسلکان روسی، هیچکدام کلید آزادی نیستند.
همانطور که مصدق می گفت، فقط و فقط می توان و باید روی ملت شریف ایران حساب باز کرد و از فرزندانش همچون امیرپرویز پویان، حنیف نژاد و پاکنژاد، و….. تا به همه آنها که بی مهابا در کف خیابان ندای آزادی سر می دهند، آموخت. آموخت که سرنگونی دیر و زود داره اما با آتش و خشم خلق، امریست محتوم.

لطفا اگر به اشکالات فنی برخوردید (که بسیارند) مطلعم کنید.

شاد باشید
علی ناظر

در بیست و هفتمین سالگرد تولد دیدگاه

26 مهر 1401
18 اکتبر 2022