27/07/2024

گزارش تکمیلی؛

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه، همزمان با اجرای حکم اعدام خسرو بشارت، زندانی سنی مذهب حکم چهار زندانی دیگر که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳، دستکم پنج زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

هویت این زندانیان، خسرو بشارت، محمدرضا رحیم پور، سیروس حیات بینی، محمد کریم فاضلی و یک زندانی تبعه کشور افغانستان توسط هرانا احراز شده است.

علاوه بر اعدام خسرو بشارت، زندانی سنی مذهب، محمدرضا رحیم پور، سیروس حیات بینی و محمد کریم فاضلی بابت اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر و یک زندانی تبعه کشور افغانستان از بابت اتهام قتل، پیشتر به اعدام محکوم شده بودند.

این زندانیان در تاریخ های دوازدهم، هجدهم و بیست و پنجم اردیبهشت ماه جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است