27/07/2024

3 ساعت پیش

بنی گانتس به دولت اسرائیل تا دهم ژوئن مهلت داده است تا راهبرد جدید خود در جنگ غزه را ارائه کند. او که عضو کابینه جنگ اسرائیل است تصریح کرد که در غیر این صورت از کابینه کناره‌گیری خواهد کرد.

فشارهای داخلی و بین‌المللی بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز به روز بیشتر می‌شود. بنی گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل شامگاه شنبه ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) به اعلام ضرب‌الاجلی به نتانیاهو تا ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) مهلت داد تا راهبرد جدیدی در ارتباط با جنگ در غزه ارائه کند.

گانتس در نشستی خبری تصریح کرد که در غیر این صورت او و دیگر اعضای حزبش از کابینه جنگ کناره‌گیری خواهند کرد.

او در این راستا خواهان برنامه‌ای شش محوری شد، از جمله اداره موقت نوار غزه توسط آمریکا، اروپا، کشورهای اسلامی و فلسطینی‌ها.

بازگرداندن گروگان‌ها، پایان حاکمیت حماس در غزه، عادی‌سازی مناسبات با عربستان سعودی و همچنین اجباری کردن خدمت سربازی برای یهودیان افراطی از دیگر اهدافی است که باید از دید گانتس در این برنامه لحاظ شود.

در حال حاضر یهودیان ارتدکس و افراطی‌ از انجام خدمت سربازی معاف بوده و دو حزب از احزاب ائتلافی در دولت نتانیاهو همچان خواهان ادامه معافیت سربازی برای این دسته از یهودیان هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مطالبات بنی گانتس را چندی بعد “حرف‌های توخالی” خواند که معنی آن روشن است: «پایان جنگ و شکست اسرائیل، واگذاشتن اکثر گروگان‌ها به دست سرنوشت، ادامه فعالیت‌های حماس و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی.»

پیش از آغاز جنگ در غزه گام‌هایی در راستای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان صورت گرفته بود
پیش از آغاز جنگ در غزه گام‌هایی در راستای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان صورت گرفته بودعکس: picture alliance/Zoonar

گانتس در نشست خبری ضمن اعلام ضرب‌ الاجل و شش محور برای برنامه استراتژیک جدید بر اهمیت عادی‌سازی مناسبات با ریاض اشاره و تصریح کرد، “پیشبرد عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بخشی از فرایندی جامع برای ایجاد اتحاد با جهان آزاد و غرب علیه ایران و متحدانش است”.

به گفته او “نظرات شخصی و سیاسی بر امنیت ملی اسرائیل که امری مقدس است، حاکم شده است”. گانتس افزود، “اقلیتی کوچک سکان کشتی اسرائیل را در دست گرفته و این کشور را به سوی صخره‌ای خطرناک هدایت می‌کند”.

ضرب‌الاجل گانتس به دولت اسرائیل شکاف حاکم در کابینه جنگ این کشور را تشدید کرده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و هم‌حزبی نتانیاهو نیز چهارشنبه گذشته (۱۵ مه / ۲۶ اردیبهشت) از نخست‌‌وزیر این کشور خواست برنامه خود برای اداره غزه بعد از جنگ را ارائه کند.

گالانت با اداره سیاسی و ایجاد حکومتی نظامی از سوی اسرائیل در غزه مخالفت کرده و خواهان واگذاری اداره این منطقه به فلسطینی‌ها شده بود.

بنی گانتس در نظرسنجی‌ها از نتانیاهو پیشی گرفته است
بنی گانتس در نظرسنجی‌ها از نتانیاهو پیشی گرفته استعکس: Ammar Awad/REUTERS

بنی‌ گانتس که در اصل به جناح اپوزیسین تعلق دارد، در پی حمله سازمان تروریستی حماس به اسرائیل (۷ اکتبر ۲۰۲۳) و تشکیل کابینه جنگ به عضویت این کابینه درآمد. او در نظرسنجی‌های سیاسی از لحاظ محبوبیت از نتانیاهو پیشی گرفته و بزرگ‌ترین رقیب او محسوب می‌شود.

بسیاری از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مسئول وضعیت کنونی می‌دانند و خواهان برگزاری انتخاباتی تازه هستند.