27/07/2024

علی ناظر: پس از اینکه تمام کشورهای غرب آسیا که از تمدنی دیرینه برخوردار هستند را با خاک یکسان کردند، و هزاران و میلیون ها انسان ستمدیده را به قتل رساندند و آواره کردند، به ناگاه، یاد بازگشایی روابط با همان دیکتاتور های آدمکش افتاده اند. شعله های جنگ در یمن به ناگاه خاموش می شود، آغوش به روی بشار اسد باز می شود، آمریکا به ناگاه افغانستان را به طالبان می سپارد، عراق هنوز در حال مرهم زخمهاست، و بایدن نمی خواهد طوری رفتار کند که با ج.ا. درگیری پیش آید. بی خیال پرتغال فروش، شما جنگ افروز و ستمگر را پیدا کنید.

عربستان سعودی، روز یکشنبه ۲۶ مِه (۶ خرداد)، برای نخستین بار در بیش از یک دهۀ اخیر، سفیر جدید خود را در سوریه منصوب کرد.

نتشر شده در: 26/05/2024 – 17:36

۲ دقیقه

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای)، دولت ریاض روز یکشنبه ۲۶ مِه (۶ خرداد)، فیصل بن سعود المجفل را به عنوان سفیر جدید خود در سوریه تعیین کرد.

او نخستین سفیر عربستان سعودی در دمشق از زمان بسته شدن سفارت این کشور در سال ۲۰۱٢ در جریان جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود.

فیصل المجفل در پیامی ضمن قدردانی از اعتماد سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی برای انتخاب وی به عنوان سفیر جدید این کشور در دمشق، بر انجام ماموریت خود در راستای خدمت به منافع عربستان و تحکیم پیوندهای روابط دوجانبه تأکید کرد.

عربستان سعودی پس از بیش از یک دهه قطع روابط دیپلماتیک با سوریه، اوایل سال جاری سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

سوریه نیز در اقدامی مشابه، سال گذشته از آغاز مجدد فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در عربستان سعودی خبر داد و سفیر جدید خود را در ماه دسامبر در ریاض منصوب کرد.

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ریاض و دمشق مهمترین پیشرفت در اقدامات کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محسوب می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنیدآبونه شوید

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی، برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، در تاریخ ۱۸ آوریل سال گذشته،  با بشار اسد در دمشق دیدار و دربارۀ برقراری مناسبات دیپلماتیک مذاکره کرده بود. 

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲  با حمایت از گروه‌های شورشی مخالف اسد در جنگ داخلی سوریه، روابط دیپلماتیک خود را با دولت دمشق قطع کرده بود.

همچنین عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ پس از سرکوب شدید اعتراضات داخلی در این کشور به حالت تعلیق درآمده بود. 

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، روابط دیپلماتیک میان دمشق و بسیاری از کشورهای عربی و غربی به تیرگی گرایید.

بر اساس ارزیابی نهادهای بین‌المللی، صدها هزار نفر در سوریه در طی یک دهه کشته شده‌اند، میلیون‌ها نفر آواره و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور نیز تخریب و نابود شده‌اند.