27/07/2024

مجموعه فعالان در پنجاه و پنجمین دوره شورای حقوق بشر سازمان ملل

دیدگاه: منتخب تصویر

خبرگزاری هرانا – امروز مورخ ۲۸ اسفند (۱۸ مارس ۲۰۲۴)، اسکایلر تامپسون، مدیر ترویجگری و پاسخگویی جهانی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رویداد جانبی در پنجاه و پنجمین دوره شورای حقوق بشر سازمان ملل به نمایندگی از این نهاد به ایراد سخن پرداخت، خانم تامپسون در سخنان بر موضوع افزایش آزار و اذیت در ایران بر اساس جنسیت، قومیت و دین تاکید کرد.

تامپسون به همراه سارا حسین، رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل، در این نشست شرکت کرد. خانم حسین پیشتر در همین روز، یافته‌های کمیته تحت مدیریت خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داده بود.

در طول نشست جانبی، نماینده مجموعه فعالان، در سخنان خود به موضوع تبعیض های جاری در ایران بخصوص در برخورد با اقلیت ها اشاره کرد. خانم تامپسون تفاوت در میزان خشونت به کارگرفته شده علیه معترضان بر مبنای تعلق هویتی یا آئینی آنان را از نشانه های این تبعیض عنوان کرد. این فعال حقوق بشر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط حکومت ایران برمبنای تعقیب زنان و دختران صرف جنسیت و باور سیاسی آنان پرداخت. خانم تامپسون گفت حکومت ایران در خلال سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ از طریق اقدام به قتل، شکنجه و آزار و اذیت معترضان مرتکب خشونت ورزی شدیدی شده است.

اسکایلر تامپسون در مورد اعمال ارتکابی به ویژه علیه زنان و دختران به دلیل مخالفت آنان با قوانین حجاب اجباری یا مخالفت با هنجارهای جنسیتی موجود و سیاست‌های تبعیض‌آمیز که عمیقاً در سیستم قضایی داخلی نهادینه شده‌اند، صحبت کرد.

این فعال حقوق بشر بر ضرورت فوری ادامه ثبت دقیق جرائم جاری در ایران تاکید کرد و اشاره کرد که این رویدادها موارد جداگانه نیستند بلکه سرکوب سیستماتیکی است که هدف آن گروه‌های خاصی از افراد بر اساس تعلق و ویژگی های آنان است.

او به رفتار حکومت در جریان اعتراضات اخیر پرداخت، همچنین به آزار و اذیت دیرینه‌ای که زنان، اقلیت‌ها، و اعضای اقلیت های جنسی و جنسیتی در ایران تحمل کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: «تمام این اعمال برای دهه‌ها اتفاق افتاده است. حکومت ایران زنان را آزار داده، اقلیت‌ها را آزار داده، و اعضای اقلیت های جنسی و جنسیتی را آزار داده است.»

درخواست اسکایلر تامپسون از نمایندگان کشورها، با تاکید بر ضرورت دخالت بین‌المللی برای رسیدگی به نقض‌های فاحش حقوق بشر که در ایران انجام شده است، شامل تجدید نظر در ماموریت‌های کشف حقیقت و گزارشگران ویژه بود.
در ادامه پنل نمایندگان دیگری از گروههای فعال در حوزه حقوق بشر ایران به ایراد سخن پرداختند.

به گواه حاضران، این نشست جانبی، بستری برای پرداختن به وخامت اوضاع حقوق بشر در کشور فراهم کرد و به ویژه بر مشکلات گروه‌های حاشیه‌ای مانند زنان، اقلیت‌ها و اعضای جوامع اقلیت جنسی و جنسیتی تمرکز داشت. علاوه بر این، پنل به بررسی یافته‌های کمیته حقیقت یاب سازمان ملل، تعداد بالای اعدام‌ها از نظر تاریخی، و مسیرهای پاسخگویی از طریق مکانیزم‌های بین‌المللی پرداخت.