27/07/2024

مرگ و مصدومیت ۱۰ کارگر حین کار طی سە روز ١٦ تا ١٩ اسفند درنتیجه ناامنی محیط کار

یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

طی سه روز اخیر دست‌کم ۱۰ کارگر در چهار حادثه جداگانه شغلی در شهرهای تهران، بندرعباس، اردستان و اراک جان خود را از دست داده یا زخمی شدند.
در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱٦ اسفند در یک ساختمان نیمه کار و در حال ساخت در خیابان میرداماد تهران رخ داد، چهار کارگر بر اثر تخریب ناگهانی سقف طبقه فوقانی ساختمان دچار مصدومیت شدند.
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفتە است که : « این اتفاق به دنبال رعایت نشدن نکات ایمنی رخ داده و سقف طبقه ششم بر روی چهار کارگری که در طبقه پنجم مشغول کار بودند، فرو ریخت و کارگران مصدوم به بیمارستان اعزام شدند.»

لازم به ذکر است، آماری از تعداد کارگران ساختمانی در ایران وجود ندارد. ولی حوادث کار در بخش ساختمان بسیار بالاست.هم‌چنین کارگران ساختمانی کارشان فصلی است و در فصل زمستان‌ بطور معمول بیکارند. بخش قابل توجهی از کارگران ساختمانی فاقد بیمه هستند و تنها منبع درآمد آن‌ها یارانه و کمک معیشتی است و در نتیجه برای تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل روبرو هستند.
در حادثه دوم که روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند رخ داده است، چهار کارگر بر اثر آتش‌سوزی کوره طرح توسعه فاز ۳ شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس دچار حادثه سوختگی شدند که در نتیجه یکی از کارگران در محل جان خود را از دست داده است.
به گفته مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، حدود ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه کوره طرح توسعه فاز ۳ شرکت پالایش نفت آفتاب بندرعباس که یک شرکت خصوصی است دچار آتش‌سوزی شد که در نتیجه آن یک نفر در محل جان خود را از دست داد وسه نفر هم دچار سوختگی شدند که به یکی از مراکز درمانی بندرعباس اعزام شدند.در این گزارش اشاره‌ای به هویت این کارگران نشده است.
در حادثه‌ای دیگر که در همان روز رخ داد یک کارگر حدودا ٤۳ ساله که سوار بر موتور در محوطه داخلی کارخانه دنیای فلزاردستان درحال حرکت بود با یک تریلی حامل بار لوله برخود کرد وبر اثر شدت جراحات وارده جان باخت. اشاره‌ای به هویت این کارگر نشدە است.