27/07/2024



رئیس جمهور کوبا، اسرائیل یک «دولت تروریستی»

عملیات در نوار غزه از نظر رئیس جمهور میگوئل دیاز-کانل یک نسل کشی آشکار است

ترجمه مجله هفته

به گزارش خبرگزاری کوبا و تله سور، رئیس جمهور کوبا، میگوئل دیاز-کانل، روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که اسرائیل یک «دولت تروریستی» است که در نوار غزه مرتکب نسل‌کشی می‌شود. او با این سخنان به عملیات نظامی جاری اسرائیل علیه حماس اشاره کرد که در واکنش به حمله مرگبار غافلگیرانه این گروه شبه‌نظامی در ۷ اکتبر، که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر در جنوب کشور کشته شدند، آغاز شده است.

این کشور سوسیالیستی در کارائیب که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارد، جنگ اسرائیل علیه مبارزانی که عملاً بر نوار غزه حکومت می‌کنند، را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. مقامات محلی می‌گویند که در جریان عملیات نظامی، بخش‌های وسیعی از این سرزمین کوچک ویران شده و بیش از ۲۰۴۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

دیاز-کانل در یک پست در X (که قبلاً توییتر بود) اقدامات اسرائیل را «مایه‌ی شرمساری برای تمام بشریت» خواند و ابراز تاسف کرد که این کشورها از کنار این جنایت ها می‌گذرد.

وی افزود: «کوبا که هرگز جزو بی‌تفاوتان نخواهد بود، همواره صدای خود را برای فلسطین بلند می‌کند».

در هفته گذشته، پارلمان کوبا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از مردم فلسطین و تلاش آنها برای داشتن کشوری مستقل حمایت کرد. این سند رفتار اسرائیل را «نسل‌کشی» خواند و «اعمال وحشیانه» آن را محکوم کرد که نشان‌دهنده‌ی ناتوانی دیپلماسی بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده است: «ما مسئولیت و همدستی دولت ایالات متحده در این نسل‌کشی را به شدت محکوم می‌کنیم». این بیانیه به این اشاره دارد که واشنگتن از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از اسرائیل استفاده می‌کند.

«مصونیتی که اسرائیل در گذشته داشته است، تنها با اعتماد به این امر قابل توضیح است که به دلیل حمایت دولت ایالات متحده، عواقبی نخواهد داشت»، قانون‌گذاران می‌گویند.

از سوی رسانه های سلطه شایع شده است که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نارضایتی خود را از تعداد بالای تلفات غیرنظامی در نوار غزه ابراز کرده و ادعا کرده است که پشت درهای بسته بر اسرائیل فشار می‌آورد تا اقدامات خود را اصلاح کند.

اما مقامات ارشد اسرائیلی بارها این ادعا را که از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته‌اند، رد کرده‌اند. تالمان هاینریش، سخنگوی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، روز جمعه به MSNBC گفت که این دو کشور «در یک راستا» هستند. جو بایدن هم اخیرا اعلام کرد اسرائیل برای پایان دادن جنگ تحت فشار آمریکا نیست.

در گزارشی که در اواخر نوامبر توسط مجله +۹۷۲ مستقر در تل‌آویو منتشر شد، ادعا شد که ارتش اسرائیل به طور هدفمند «اهداف قدرت» در نوار غزه مانند ساختمان‌های دولتی و آسمان‌خراش‌ها را بمباران می‌کند تا جمعیت را «شوکه» کند. دلیل این امر این است که این کار به نوعی فلسطینی‌ها را علیه حماس برمی‌انگیزد.