17/05/2024

2 مه

 

«در دو‌هفته اخیر جمهوری اسلامی هرپنج‌ساعت یک نفر را اعدام کرده بدون اینکه برایش هزینه‌ای داشته باشد»

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳: در دو هفته پایانی ماه میلادی آوریل، حکم اعدام ۶۳ زندانی در زندان‌های ایران به اجرا درآمده است. از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آوریل، ۱۷۱ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران خواهان واکنش جامعه جهانی به موج اعدام زندانیان در ایران شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «در دو‌هفته اخیر جمهوری اسلامی هرپنج‌ساعت یک نفر را اعدام کرده بدون اینکه برایش هزینه‌ای داشته باشد. کشورهای پای‌بند به حقوق‌بشر که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند باید در قبال موج اعدام‌ها در ایران واکنش نشان دهند. فقدان واکنش راه را برای اعدام‌های بیشتر هموار می‌کند».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌ها که پس از یک وقفه یک ماهه به‌دلیل تعطیلات سال نوی ایرانی و ماه رمضان از سر گرفته شده بود، با موج کم سابقه‌ای در ماه آوریل از سر گرفته شد.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران در طی ماه آوریل ۷۱ زندانی در ۲۴ زندان مختلف ایران اعدام شدند که حکم ۶۳ نفر از آنها در دو هفته پایانی این ماه به اجرا درآمده است. همچنین از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آوریل، ۱۷۱ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

از میان این ۷۱ زندانی اعدام شده، ۴۴ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۲۶ نفر با اتهام «قتل عمد» و یک نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. همچنین دست‌کم ۱۶ نفر شهروند بلوچ و ۶ نفر تبعه کشور افغانستان و ۳ زن در بین اعدام شدگان وجود دارد.

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. 

در سال ۲۰۲۲ اعدام ۲۵۶ تن به این اتهام ثبت شد و این میزان در سال ۲۰۲۳ با ۸۴ درصد افزایش به ۴۷۱ اعدام رسید.