خبرگزاری هرانا – پخشان عزیزی، متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اعدام محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پخشان عزیزی به اعدام محکوم شد.

بر اساس حکمی که توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و روز سه شنبه دوم مردادماه، به خانم عزیزی در زندان اوین ابلاغ شده، وی از بابت اتهاماتی از جمله عضویت در جمعیت های معارض کشور به اعدام محکوم شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این متهم سیاسی در تاریخ هشتم خردادماه سال جاری، در شعبه مذکور برگزار شده بود.

پخشان عزیزی، اهل مهاباد در تاریخ سیزدهم مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

این متهم سیاسی مدت ها از حق دسترسی به وکیل منتخب و امکان ملاقات با خانواده خود محروم مانده بود نهایتا پس از چهار ماه بازجویی به بند زنان این زندان انتقال یافت.

خانم عزیزی در بهمن ماه سال گذشته، در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای امنیت اوین مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود و کیفرخواست پرونده وی به شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شده بود.

پخشان عزیزی پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است. وی در تاریخ بیست و پنجم آبان‌ ١٣٨٨ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چهار ماه با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.