17/05/2024

از دست دادن هر عزیزی جان‌کاه و سخت است – یاد اعظم قرایی گرامی باد!

در شامگاه یک‌شنبه ۲۸ آپریل ۲۰۲۴، اعظم قرایی- زندانی سیاسی دهه شصت، فعال چپ و تلاشگر در عرصه جنبش زنان و حقوق کودکان ، حامی کارگران و استثمارشدگان، در پی مقاومت طولانی با در مقابل بیماری سرطان، ما را ترک کرد.

اعظم متولد ۱۳۴۳ در تهران به دنیا آمده بود. وی در دوران نوجوانی به جنبش چپ و سپس اتحاد مبارزان کمونیست پیوست و علیه سرمایه‌داری و جمهوری اسلامی مبارزه کرد. اعظم ۱۷ ساله بود که دستگیر شد و نزدیک به ۹ سال از بهترین دوران جوانی خود را در زندان مخوف‌ جمهوری اسلامی گذراند. در دهه شصت خونین و هولناک، اعظم یکی از زنان مقاوم زندان بود و از موضع بر حق انساین و اجتماعی و سیاسی خود پایین نیامد.

 در دهه هفتاد اعظم نخست به ترکیه و سپس راهی سوئد شد و تا پایان زندگی‌اش در عرصه جنبش زنان و دفاع از حقوق کودکان سوئد فعالیت کرد. وی از مسئولات شبکه زنان در استکهلم بود ودر عرصه عمومی و نهادهای اجتماعی سوئد، چهره شناخته شده‌ای بود.

در این دهه‌های طولانی هر بار اعظم را دیدم چهره‌ای سمپاتیک و مهربان و پر از انرژی برای مبارزه و رهایی بود.

بی‌تردید از دست دادن هر عزیزی جان‌کاه و سخت است. از دست دادن اعظم قرایی را به لیلا و زهره خواهران و همراهانش، هم‌چنین همه رفقا، دوستان و نیز زندانیان سیاسی و هم‌رزمان‌اش‌ تسلیت می‌گوئیم. یاد اعظم قرایی گرامی باد!

بهرام رحمانی

سی‌ام آوریل ۲۰۲۴