دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل یا «اوچا» می‌گوید از سال ١٩‬٨‬٩‬ تا کنون، ۴۵ هزار شهروند افغانستان قربانی ماین/مین و دیگر مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ، شده‌اند. به بنیاد آمارهای اوچا، از شروع سال روان میلادی تا ماه جون، نزدیک به ٣‬٠٠ تن در افغانستان، قربانی ماین و مواد انفجاری شده‌اند.

این عکس یک کودک قربانی انفجار مین در افغانستان را نشامن می‌دهد.
این عکس یک کودک قربانی انفجار مین در افغانستان را نشامن می‌دهد. AP – Emilio Morenatti

آمار دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل «اوچا» نشان می‌دهد که از سال ١٩‬٨‬٩‬ تاکنون در هر ماه، ١١٠ تن در افغانستان، قربانی ماین و مواد انفجاری که از دوران جنگ باقی‌مانده‌، شده‌اند.

از آنجایی که بیشتر این مواد انفجاری در نزدیکی مراکز آموزشی و آب‌های آشامیدنی قرار دارد، بیشترین قربانی آن، کودکان هستند. اوچا در گزارش خود آورده که در سال ٢٠٢٣‬، دستکم ٨‬٩‬ درصد قربانیان بقایای مواد انفجاری، کودکان بودند.

به بنیاد آمارهای اوچا، از ماه جنوری سال ٢٠٢٢ تا فبروری ٢٠٢٤‬، در مجموع ١٠٤‬١ تن در افغانستان، شامل ٨‬٥٩‬ کودک، قربانی مواد انفجاری جامانده از جنگ شده‌اند.

در کشوری چون افغانستان که سال‌ها درگیر جنگ و خشونت بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مواد انفجاری جامانده از جنگ، دومین دلیل اصلی مرگ غیرنظامیان در این کشور دانسته می‌شود.

همچنین بخوانیدصلیب‌سرخ: سال گذشته، دست‌کم ۱۰۰۰ هزار تن درپی انفجار ماین در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید که ٢٦‬٢ ولسوالی افغانستان همچنان آلوده به مواد انفجاری هستند.

انزوای رژیم طالبان، ناتوانی این رژیم در پاک‌سازی زمین‌ها و نیز کمبود بودجه برنامه‌های پاک‌سازی ماین و کمک به قربانیان، سبب شده تا هم‌اینک ٣‬.٤‬ میلیون تن با خطر جدی بقایای مواد انفجاری در افغانستان، زندگی کنند.